ეტრუსკთა გამოჩენა:
«არქეოლოგიური გამოკვლევები მოწმობენ რომ ძველი იტალიის განვითარებაში აბსოლუტური პრიორიტეტი ეკუთვნის ეტრურიას. მეშვიდე საუკუნიდან ეტრუსკი ერი ჩანს როგრც ისტორიულად ჩამოყალიბებული, თავისი ენით, თავისი ინტელექტუალური და კულტურული სახით» (Massimo Pallotino, 1955).
«ეტრუსკები სხვა ხალხებისგან განსხვავდებიან არა მარტო ენით, არამედ ცხოვრების წესითაც,ზნე-ჩვეულებებითაც» (დიონისე ჰალიკარნასელი, ძვ.წ.I ს.).
გაჩნდა გიგანტური აკლდამები:
ძვ.წ.IX დაუკუნეში იტალიაში ჯერ არ იყო დამდგარი ისტორიული ხანა. ერთი საუკუნეც არ იყო გასული რომ აღმავლობა დაიწყო, ქვეყნის თავზე ბობოქრობს ქარიშხალი და უხეშად აღვიძებს მას რათა გაიყოლიოს გადაშლილ მომავალში. არნახული ცვლილება განიცადეს არსებებმა და საგნებმა,ცხოვრებამ შეცვალა ინდოევროპელ მკვიდრთა ენაც და ზნე-ჩვეულებებიც კი. სრულებით სხვა სახეს იძენს თვით პეიზაჟი.
ამ მძლავრი ძვრებისა და ცვლილებების თეატრია იტალიის გულში არსებული მიწის ის კუთხე რომელმაც დღემდე შემოინახა თავისი მომხიბლაობა. მიწითა და მცენარეულობით უნიკალურ,რმაგიურად მშვენიერ ტოსკანას პეიზაჟის მომაჯადოებელი ძალის მქონე უხსოვარი ხანის მომხიბლაობა ვერ წაართვეს ვერც პლაჟთა დამპყრობელმა დამსვენებლებმა და ვერც სამხრეთისკენ მიმავალ მოტოტურისტთა ნაკადმა.
აპენინის მაღალი ქედის ურიცხვი ბორცვებით დაფარულ ტიბროსის,არნოსა და ტირენიის ზღვას შორის გაშლილი ტოსკანა ქმნის სახელგანთქმულ «წითელ მიწას».
ვერცხლისფერ ზეთისხილის ხეებსა და დიდ ვენახებს შორის იზრდება ველური მიხაკი,
რომარინი და ლავანდი,დგას ფიჭვის,კვიპაროსის და ევკალიპტის მძაფრი სუნი. ასკილი და კაშკაშა ფერადოვანი ყვავილები გამოიკვეთებიან კორპის ხის ფონზე.
უფრო მოშორებით სამხრეთისაკენ, რომისაკენ მიმავალ გზაზე, ორვიეტოდან ლაციუმამდე სურათი იცვლება. აღიმართება ტუფის ზეგნები. ისინი გადაკვეთილია ნიაღვრების მიერ გათხრილი ღრმა ღარებით. ნაკადები თხრიან ზღვამდე მიმავალ კანიონებს.მრავალი ცხელი და ცივი წყარო,საიდანაც მოსჩქეფს გემრიელი მინერალური და სამკურნალო წყლები მოწმობენ ძველ წარმომავლობაზე მიწის გეოლოგიურ ისტორიაში. ჩვენ ამდენად ვართ ვულკანური წარმომავლობის ნიადაგზე. ამაზე მოწმობენ ტრასიმენეს ტბა და ტბა ბოლსენა. წყლის ამ დიდ რეზერვუარებს შეიძლება დავუმატოთ უფრო პატარ ტბები ვიკო და ბრაჩიანო,რადგანაც ყოველ მათგანს უკავია ჩამქრალი ვულკანების ჩავარდნილი კრატერები. იმათ, რომელნიც უკანასკნელნი აქტიურობდნენ ამოფრქვეული ცეცხლით უნდა გაეძლიერებინათ ისედაც უზომო ძვრები.
არქეოლოგებმა დაადგინეს ამ ძვრების თარიღი.
განვითარებული კულტურისა და ცივილიზაციის ნიშნები ჩნდება ძვ.წ.750
წლის ახლოს, ე.ი.ვილანოვას ცივილიზაციის ნაშთთა შუაგულში. ვილანოვას
ცივილიაცია კი დარჩა პრიმიტიულ ცივილიზაციად.
ცვლილება პირველ რიგში მიცვალებულთა კულტში გამოჩნდა. დაწვის გვერდით სულ უფრო და უფრო დიდ ადგილს იკავებდა დაკრძალვა. ტარქვინიესში 83 საფლავიდან 58 ინახავდა ფერფლს.
სამარხები რომლებიც თავიდან დაფარული იყო ბრტყელი ქვებით,რომლებიც ზოგჯერ დაწყობილი იყო ფერდებზე თითქოს საცხოვრებლის სახურავის განსამეო-
რებლად,იქცნენ სოლიდურად ნაგებ ჭეშმარიტ აკლდამებად. ჩნდება დასაკრძალი ოთახები რომლებიც იღებენ საცხოვრებელი ოთახების სწორკუთხა გეგმას. გამოკვეთილნი ისეთ რბილ ქვაში,როგორიცაა ტუფი,ისინი მიცვალებულთა სახლად უნდა ქცეულიყვნენ. იქითკენ მიდიოდა დერეფანი ან კიბე. ზოგჯერ მრავალი მათგანი დაჯგუფებულია საერთო წინკარის ირგვლივ.
არც იტალიაში და არც დასავლეთის სხვა ქვეყანაში არ არსებობს მიწისქვეშა დასაკრძალი ოთახების პრეცენდენტი.მაგრამ თვითონ ისინი ერთგვარ მოსამზადებელ ეტაპს წარმოადგენენ. ძვ.წ.700 წლისათვის ჩნდება ახალი მოდიფიკაცია. საფლავები იძენენ ნამდვილად გრანდიოზულ ზომებს. კლდეში გამოკვეთილი დასაკრძალი ოთახების ზომები ზრდება იმდენად რომ ისინი იქცე-
ვიან დასაკრძალ დარბაზებად.
რეალურად იბადება მონუმენტური დასაკრძალი არქიტექტურა. ტიბროსის ჩრდილოეთით,ინდოევროპელ ტომთა მიერ დაკავებული ტერიტორიის შუაგულში,
ინდოევროპელთა საცხოვრებლების ახლოს,უეცრად აღიმართება შორიდან ხილვადი,
ხმელთაშუა ზღვის სამყაროსთვის უჩვეულო ზომის და ფორმის უჩვეულო დასაკრძალი მონუმენტები.
თავდაპირველად რკინის ხანის საფლავებს შორის გაფანტული ეს საფლავები და სამარხები,რომელთა მნიშვნელობა შეესაბამებოდა ძველ სრულებით სადა ჩვეულებებს,მალე დაჯგუფდნენ. თავიდან ტუფის ზეგნებზე ნაგებმა აკლდამებ-
მა თანდათანობით შეაღწიეს ქვეყნის სიღრმეში. « შეუტიეს» აპენინთა პირველ ფერდობებსაც. მაშინ ადამიანი ყველგან ხედავდა ამ მძლავრ აკლდამებს,რო-
მელთაც მათი დამფარავი მიწის გროვა ანიჭებდა გიგანტურ განზომილებებს და გორაკთა სახეს. მათი დანახვისას ჩნდება ჩვენი ეკლესიების გუმბათთა ასოციაცია.
იმდენადვე სიმბოლური,რამდენადაც მღელვარების გამომწვევი ეს კონსტრუქციები ნაგებია წინაისტორიისა და ისტორიის გამყოფ ზღვარზე. ორნახევარ ათასზე მეტი წელია რაც ისინი გამოწვევას უგზავნიან დროს და მრავალი მათგანი დღესაც კარგადაა შემონახული. მათში ღრმადაა ჩამარხული ქვის დარბაზები,რომლებიც უკანასკნელი თავშესაფარი უნდა იყოს იქ დაკრძალული მიცვალებულისათვის. 40-ოდე კილომეტრში რომიდან ჩერვეტერის ნეკროპოლში «ბანდიტაჩია» გიპყრობთ პირქუში განწყობა. ადამიანის გამბედაობის და ოსტატობის ნაყოფი ეს კოლოსალური კონსტრუქციები შთამბეჭდავ სწორ ხაზად არიან აღმართულნი. თითქოს უყურებთ მამონტთა მომრგვალებულ ზურგებს. ამ ტუმულუსთა დიამეტრი 40 მეტრს აღწევს.
ტუფში გამოთლილი დოლის ფორმიის ზეძირკველი შემკულია შენობის ქვედა ნაწილის ტუფში გამოთლილი პროფილებით. ბალახებით დაფარულ ამ ტუმულუსებზე დღეს კვიპაროსებია დარგული. დამრეცი დერეფანი შედის მიწის ამ გორაში და მიდის აკლდამამდე.
აკლდამა
შედგება საცხოვრებელი სახლის მსგავსი ოთახების სერიიისგან კარებებით,ცრუ
ფანჯრებით,ცრუ კოჭებით ჭერზე, კოლონებით და პილასტრებით. ოთახები
გაწყობილია ტახტისა და უზურგო სკამის ფორმის ავეჯით. მიცვალებულთა ეტლების
ბორბლებით მიწაში ამოღებული «აკლდამის გზა» მიუყვება ტუმულუსთა რიგს.
საუკუნეთა მანძილზე დამკრძალავ პროცესიიებს მიცვალებული მიჰყავდათ თავისი
აკლდამისაკენ. შესასვლელთა წინ შეიძლება დავინახოთ სახლების ან
ნახევარსვეტების ფორმის ქვები. ისინი მიუთითებდნენ ბორცვის მზიდი ტუფის
ზეძირკველის შიგნით დამარხული მიცვალებულის სქესზე. სახლი აღნიშნავდა ქალს.
ნახევარსვეტი თავისი ცხადი ფალიური მნიშვნელობით-კაცს.
პორტო ბარატტი-ში,პოპულონიას მახლობლად,წყნარი ყურის პირებზე აღმოჩენილია სხვა აკლდამათა ნაშთები. ამჯერად ესაა ასევე ძვ.წ.VII საუკუნეში აგებული გიგანტური გუმბათოვანი ნაგებობები. აიღეს რა წრიული გეგმა, მშენებლებმა კედლები კიირის გამოუყენებლად ამოიყვანეს. ბლოკებსა და ფილებს შორის არსებული ნაკერები წვრილი ქვით იყო შევსებული.
უდიდესი მათგანის გარშემოწერილობა თითქმის 30 მეტრს აღწევს. ფართო მოკირწყლული გზა გარს უვლის ამ სამგლოვიარო მონუმენტებს. გარე ვერტიკალური კედლების ზედა სიბრტყეზე დევს კირქვის ფილები. მათ მიერ შექმნილ გადმონაშვერს გადაჰყავს წვიმის წყალი.შიგნით სწორკუთხა ოთახი დაგვირგვინებულია ცრუ გუმბათით. კონსტრუქციის ეს ტიპი გვაგონებს კრეტა-მიკენის თოლოსებს,რომლებიც აღმოსავლეთ ხმელთაშუაზღვისპირეთის ქვეყნებში ძვ.წ.II ათასწლეულშია აგებული ( შლიმანის მიერ მიკენთან გათხრილი « ატრევსის აკლდამა») ან სულ ახლოს მდებარე სარდინიის კოშკებს,რომლესაც ნურაღებს უწოდებენ.
განსხვავებული
სახისაა გასულ საუკუნეში პოპულონიას მეზობელი ქალაქი ვეტულონიას
გარემომცველ მთებზე, თანამედროვე გრასეტოს მახლოლად ნაპოვნი აკლდამები.
ესაა უზარმაზარი მეგალითური სამარხები,თლილი ქვის უზარმაზარი,მიწაში
ჩაფლობილი ფილები. ზოგიერთი ამ დარბაზის გარშემოწერილობა აღწევს 50 მეტრს.
მათ შუაგულში ორმო-სამარხები იყო გათხრილი. ყველაფერი მიწაყრილით შექმნილი
გორაკითაა დაფარული. არქიტექტურის სხვა გიგანტური ქმნილება შორიდან ჩანს
ვეტულონიას ძირში,ველზე,სადაც გადის ძველი რომაული სამხედრო გზა ვია
აურელია. ამ ძეგლებს ყველა უწოდებს ლა ტომბა დელლა პიეტრერა-ს. ამ
მონუმენტური დასაკრძალი ნაგებობის ერთადერთი ფრაგმენტია გადარჩენილი. მის
შიგნით არსებულ სწორკუთხა ოთახს ხურავს გუმბათის ფორმის კამარა. მოსახლეობა
საუკუნეთა მანძილზე იყენებდა მას როგორც ქვის სამტეხლოს. ადამიანის
სიმაღლის მრგვალ ზეძირკველს, რომლის დიამეტრი დაახლოებით 70 მეტრს უდრიდა
,ოდესღაც ფარავდა დღეს უკვე გამქრალი მიწაყრილი. არქეოლოგიურმა გათხრებმა
აჩვენეს რომ ამ აკლდამის აგებას ორჯერ შეუდგნენ. პირველი შენობა
აგებისთანავე დაინგრა და დამარხა საფლავის ფენები.თაღის ასაგებად
გამოყენებული ქვა ბევრად უფრო რბილი იყო. მან ვერ გაუძლო გადახურვის წონას.
მეორე ცდამ მშენებლებს მეტი წარმატება მოუტანა. მათ გამოიყენეს უფრო
მტკიცე ქვა-სასსოფორტინო,რომლისთვისაც მათ უფრო შორს წასვლა მოუხდათ.
ყველაფერი ეს კარგად აჩვენებს თუ რა ჯიუტად ცდილობდნენ გუმბათის ამოყვანას.
ფრანგი ეტრუსკოლოგი რაიმონ ბლოშის თანახმად ამ ორი ნეკროპოლის აკლდამებში გვხვდება კონსტრუქციები რომლებიც ჩვენთვის რა თქმა უნდა ნაცნობია ეგეოსური სამყაროდან,მაგრამ რომლებიც ბერძნებს არ გამოუყენებიათ : კამარა და გუმბათი.რა თქმა უნდა, გვხვდება მათი საწყისი,პრიმიტიული ფორმები. ასე,კამარის ეფექტს ღებულობდნენ ქვების შიგნით გადაწევით და არა კამარის კლიტის გამოყენებით. მიუხედავად ამისა მალე მოხდება ამ ტექნიკის რაციონალიზაცია და სრულყოფა და ეს ტექნიკა გადამწყვეტ როლს ითამაშებს იტალიური არქიტექტურის განვითარებაში.
ძვ.წ.VII საუკუნეში გაჩენილი მონუმენტური სამგლოვიარო არქიტექტურა იმპორტული არქიტექტურაა. იქ პოულობენ აღმოსავლურ გავლენებს. ცენტრალური იტალიის ეს მძლავრი აკლდამა-ბორცვები საკვირველ ნათესაობას ამჟღავნებს ანატოლიის, განსაკუთრებით ფრიგიისა და ლიდიის სამეფოთა დედაქალაქების გორდიონისა და სარდის ბორცვთა ძეგლებთან.
ტოსკანისა
და ჩრდილო ლაციუმის ოთხივე მხარეს დღესაც აღმართულია ბორცვთა იმპოზანტური
სილუეტები. კამიკიას ოთხი მათგანი კორტონეს მახლობლად,ტრასიმენეს ტბის
სანაპიროზე,დოგანაჩიოს ბორცვები ტარქვინიესის წინ, ლე მონტე კალვარიო
ქვეყნის ოთხივე მხარეს მიმართული აკლდამებით. კასტელლინას მახლობლად
შიანტიში.
არის ორი სხვა გიგანტიც,რომელთაც კუკუმელას და კუკუმელეტას უძახიან,ვულჩის მახლობლად, 7 სხვა ვეიესის ახლოს. მაგრამ ესაა სულ რაც გადარჩა და ეს ძალიან ცოტაა. ასობით სხვა ბორცვი სამუდამოდ გაქრა. ისინი აფეთქებული ან მოთხრილია.
მაგრამ ეს ნაშთებიც, რაოდენ მწირიც არ უნდა იყვნენ ისინი,მოწმობენ რომ ძვ.წ.VII საუკუნეში ტიბროსის ჩრდილოეთით მდებარე ტერიტორიაზე შემოიჭრა ახალი სასიცოცხლო განცდა და ახალი შემოქმედებითი ნება,რომელიც მანამდე არნახული იყო. ყოველივე ეს ნიშნავდა ახალი ეპოქის დასაწყისს.
«არქეოლოგიური გამოკვლევები მოწმობენ რომ ძველი იტალიის განვითარებაში აბსოლუტური პრიორიტეტი ეკუთვნის ეტრურიას. მეშვიდე საუკუნიდან ეტრუსკი ერი ჩანს როგრც ისტორიულად ჩამოყალიბებული, თავისი ენით, თავისი ინტელექტუალური და კულტურული სახით» (Massimo Pallotino, 1955).
«ეტრუსკები სხვა ხალხებისგან განსხვავდებიან არა მარტო ენით, არამედ ცხოვრების წესითაც,ზნე-ჩვეულებებითაც» (დიონისე ჰალიკარნასელი, ძვ.წ.I ს.).
გაჩნდა გიგანტური აკლდამები:
ძვ.წ.IX დაუკუნეში იტალიაში ჯერ არ იყო დამდგარი ისტორიული ხანა. ერთი საუკუნეც არ იყო გასული რომ აღმავლობა დაიწყო, ქვეყნის თავზე ბობოქრობს ქარიშხალი და უხეშად აღვიძებს მას რათა გაიყოლიოს გადაშლილ მომავალში. არნახული ცვლილება განიცადეს არსებებმა და საგნებმა,ცხოვრებამ შეცვალა ინდოევროპელ მკვიდრთა ენაც და ზნე-ჩვეულებებიც კი. სრულებით სხვა სახეს იძენს თვით პეიზაჟი.
ამ მძლავრი ძვრებისა და ცვლილებების თეატრია იტალიის გულში არსებული მიწის ის კუთხე რომელმაც დღემდე შემოინახა თავისი მომხიბლაობა. მიწითა და მცენარეულობით უნიკალურ,რმაგიურად მშვენიერ ტოსკანას პეიზაჟის მომაჯადოებელი ძალის მქონე უხსოვარი ხანის მომხიბლაობა ვერ წაართვეს ვერც პლაჟთა დამპყრობელმა დამსვენებლებმა და ვერც სამხრეთისკენ მიმავალ მოტოტურისტთა ნაკადმა.
აპენინის მაღალი ქედის ურიცხვი ბორცვებით დაფარულ ტიბროსის,არნოსა და ტირენიის ზღვას შორის გაშლილი ტოსკანა ქმნის სახელგანთქმულ «წითელ მიწას».
ვერცხლისფერ ზეთისხილის ხეებსა და დიდ ვენახებს შორის იზრდება ველური მიხაკი,
რომარინი და ლავანდი,დგას ფიჭვის,კვიპაროსის და ევკალიპტის მძაფრი სუნი. ასკილი და კაშკაშა ფერადოვანი ყვავილები გამოიკვეთებიან კორპის ხის ფონზე.
უფრო მოშორებით სამხრეთისაკენ, რომისაკენ მიმავალ გზაზე, ორვიეტოდან ლაციუმამდე სურათი იცვლება. აღიმართება ტუფის ზეგნები. ისინი გადაკვეთილია ნიაღვრების მიერ გათხრილი ღრმა ღარებით. ნაკადები თხრიან ზღვამდე მიმავალ კანიონებს.მრავალი ცხელი და ცივი წყარო,საიდანაც მოსჩქეფს გემრიელი მინერალური და სამკურნალო წყლები მოწმობენ ძველ წარმომავლობაზე მიწის გეოლოგიურ ისტორიაში. ჩვენ ამდენად ვართ ვულკანური წარმომავლობის ნიადაგზე. ამაზე მოწმობენ ტრასიმენეს ტბა და ტბა ბოლსენა. წყლის ამ დიდ რეზერვუარებს შეიძლება დავუმატოთ უფრო პატარ ტბები ვიკო და ბრაჩიანო,რადგანაც ყოველ მათგანს უკავია ჩამქრალი ვულკანების ჩავარდნილი კრატერები. იმათ, რომელნიც უკანასკნელნი აქტიურობდნენ ამოფრქვეული ცეცხლით უნდა გაეძლიერებინათ ისედაც უზომო ძვრები.
არქეოლოგებმა დაადგინეს ამ ძვრების თარიღი.
ეტრუსკი, სარკოფაგი |
ცვლილება პირველ რიგში მიცვალებულთა კულტში გამოჩნდა. დაწვის გვერდით სულ უფრო და უფრო დიდ ადგილს იკავებდა დაკრძალვა. ტარქვინიესში 83 საფლავიდან 58 ინახავდა ფერფლს.
სამარხები რომლებიც თავიდან დაფარული იყო ბრტყელი ქვებით,რომლებიც ზოგჯერ დაწყობილი იყო ფერდებზე თითქოს საცხოვრებლის სახურავის განსამეო-
რებლად,იქცნენ სოლიდურად ნაგებ ჭეშმარიტ აკლდამებად. ჩნდება დასაკრძალი ოთახები რომლებიც იღებენ საცხოვრებელი ოთახების სწორკუთხა გეგმას. გამოკვეთილნი ისეთ რბილ ქვაში,როგორიცაა ტუფი,ისინი მიცვალებულთა სახლად უნდა ქცეულიყვნენ. იქითკენ მიდიოდა დერეფანი ან კიბე. ზოგჯერ მრავალი მათგანი დაჯგუფებულია საერთო წინკარის ირგვლივ.
არც იტალიაში და არც დასავლეთის სხვა ქვეყანაში არ არსებობს მიწისქვეშა დასაკრძალი ოთახების პრეცენდენტი.მაგრამ თვითონ ისინი ერთგვარ მოსამზადებელ ეტაპს წარმოადგენენ. ძვ.წ.700 წლისათვის ჩნდება ახალი მოდიფიკაცია. საფლავები იძენენ ნამდვილად გრანდიოზულ ზომებს. კლდეში გამოკვეთილი დასაკრძალი ოთახების ზომები ზრდება იმდენად რომ ისინი იქცე-
ვიან დასაკრძალ დარბაზებად.
რეალურად იბადება მონუმენტური დასაკრძალი არქიტექტურა. ტიბროსის ჩრდილოეთით,ინდოევროპელ ტომთა მიერ დაკავებული ტერიტორიის შუაგულში,
ინდოევროპელთა საცხოვრებლების ახლოს,უეცრად აღიმართება შორიდან ხილვადი,
ხმელთაშუა ზღვის სამყაროსთვის უჩვეულო ზომის და ფორმის უჩვეულო დასაკრძალი მონუმენტები.
თავდაპირველად რკინის ხანის საფლავებს შორის გაფანტული ეს საფლავები და სამარხები,რომელთა მნიშვნელობა შეესაბამებოდა ძველ სრულებით სადა ჩვეულებებს,მალე დაჯგუფდნენ. თავიდან ტუფის ზეგნებზე ნაგებმა აკლდამებ-
მა თანდათანობით შეაღწიეს ქვეყნის სიღრმეში. « შეუტიეს» აპენინთა პირველ ფერდობებსაც. მაშინ ადამიანი ყველგან ხედავდა ამ მძლავრ აკლდამებს,რო-
მელთაც მათი დამფარავი მიწის გროვა ანიჭებდა გიგანტურ განზომილებებს და გორაკთა სახეს. მათი დანახვისას ჩნდება ჩვენი ეკლესიების გუმბათთა ასოციაცია.
იმდენადვე სიმბოლური,რამდენადაც მღელვარების გამომწვევი ეს კონსტრუქციები ნაგებია წინაისტორიისა და ისტორიის გამყოფ ზღვარზე. ორნახევარ ათასზე მეტი წელია რაც ისინი გამოწვევას უგზავნიან დროს და მრავალი მათგანი დღესაც კარგადაა შემონახული. მათში ღრმადაა ჩამარხული ქვის დარბაზები,რომლებიც უკანასკნელი თავშესაფარი უნდა იყოს იქ დაკრძალული მიცვალებულისათვის. 40-ოდე კილომეტრში რომიდან ჩერვეტერის ნეკროპოლში «ბანდიტაჩია» გიპყრობთ პირქუში განწყობა. ადამიანის გამბედაობის და ოსტატობის ნაყოფი ეს კოლოსალური კონსტრუქციები შთამბეჭდავ სწორ ხაზად არიან აღმართულნი. თითქოს უყურებთ მამონტთა მომრგვალებულ ზურგებს. ამ ტუმულუსთა დიამეტრი 40 მეტრს აღწევს.
ტუფში გამოთლილი დოლის ფორმიის ზეძირკველი შემკულია შენობის ქვედა ნაწილის ტუფში გამოთლილი პროფილებით. ბალახებით დაფარულ ამ ტუმულუსებზე დღეს კვიპაროსებია დარგული. დამრეცი დერეფანი შედის მიწის ამ გორაში და მიდის აკლდამამდე.
ეტრუსკული ნეკროპოლი ერვეტერიში// Cerveteri//. |
პორტო ბარატტი-ში,პოპულონიას მახლობლად,წყნარი ყურის პირებზე აღმოჩენილია სხვა აკლდამათა ნაშთები. ამჯერად ესაა ასევე ძვ.წ.VII საუკუნეში აგებული გიგანტური გუმბათოვანი ნაგებობები. აიღეს რა წრიული გეგმა, მშენებლებმა კედლები კიირის გამოუყენებლად ამოიყვანეს. ბლოკებსა და ფილებს შორის არსებული ნაკერები წვრილი ქვით იყო შევსებული.
უდიდესი მათგანის გარშემოწერილობა თითქმის 30 მეტრს აღწევს. ფართო მოკირწყლული გზა გარს უვლის ამ სამგლოვიარო მონუმენტებს. გარე ვერტიკალური კედლების ზედა სიბრტყეზე დევს კირქვის ფილები. მათ მიერ შექმნილ გადმონაშვერს გადაჰყავს წვიმის წყალი.შიგნით სწორკუთხა ოთახი დაგვირგვინებულია ცრუ გუმბათით. კონსტრუქციის ეს ტიპი გვაგონებს კრეტა-მიკენის თოლოსებს,რომლებიც აღმოსავლეთ ხმელთაშუაზღვისპირეთის ქვეყნებში ძვ.წ.II ათასწლეულშია აგებული ( შლიმანის მიერ მიკენთან გათხრილი « ატრევსის აკლდამა») ან სულ ახლოს მდებარე სარდინიის კოშკებს,რომლესაც ნურაღებს უწოდებენ.
მიცვალებულისთვის მლოცველი ეტრუსკი ქურუმი, ძვ.წ.520 წლისთვის |
ყველაფერი ეს კარგად აჩვენებს თუ რა ჯიუტად ცდილობდნენ გუმბათის ამოყვანას.
ფრანგი ეტრუსკოლოგი რაიმონ ბლოშის თანახმად ამ ორი ნეკროპოლის აკლდამებში გვხვდება კონსტრუქციები რომლებიც ჩვენთვის რა თქმა უნდა ნაცნობია ეგეოსური სამყაროდან,მაგრამ რომლებიც ბერძნებს არ გამოუყენებიათ : კამარა და გუმბათი.რა თქმა უნდა, გვხვდება მათი საწყისი,პრიმიტიული ფორმები. ასე,კამარის ეფექტს ღებულობდნენ ქვების შიგნით გადაწევით და არა კამარის კლიტის გამოყენებით. მიუხედავად ამისა მალე მოხდება ამ ტექნიკის რაციონალიზაცია და სრულყოფა და ეს ტექნიკა გადამწყვეტ როლს ითამაშებს იტალიური არქიტექტურის განვითარებაში.
ძვ.წ.VII საუკუნეში გაჩენილი მონუმენტური სამგლოვიარო არქიტექტურა იმპორტული არქიტექტურაა. იქ პოულობენ აღმოსავლურ გავლენებს. ცენტრალური იტალიის ეს მძლავრი აკლდამა-ბორცვები საკვირველ ნათესაობას ამჟღავნებს ანატოლიის, განსაკუთრებით ფრიგიისა და ლიდიის სამეფოთა დედაქალაქების გორდიონისა და სარდის ბორცვთა ძეგლებთან.
ტარკვინია,ლეოპარდთა აკლდამა |
არის ორი სხვა გიგანტიც,რომელთაც კუკუმელას და კუკუმელეტას უძახიან,ვულჩის მახლობლად, 7 სხვა ვეიესის ახლოს. მაგრამ ესაა სულ რაც გადარჩა და ეს ძალიან ცოტაა. ასობით სხვა ბორცვი სამუდამოდ გაქრა. ისინი აფეთქებული ან მოთხრილია.
მაგრამ ეს ნაშთებიც, რაოდენ მწირიც არ უნდა იყვნენ ისინი,მოწმობენ რომ ძვ.წ.VII საუკუნეში ტიბროსის ჩრდილოეთით მდებარე ტერიტორიაზე შემოიჭრა ახალი სასიცოცხლო განცდა და ახალი შემოქმედებითი ნება,რომელიც მანამდე არნახული იყო. ყოველივე ეს ნიშნავდა ახალი ეპოქის დასაწყისს.
No comments:
Post a Comment