6.24.2012

არქივიდან-ალ.ნ.ტოლსტოის წერილი ფუტურისტებისა და მის მიერ ნანახი უბედურების შესახებ:


ANTolstoy.jpg
ბოლშევიკების მიერ ჯერ მოუთვინიერებელი ალ.ნ.ტოლსტოის წერილი
//წერილი აკრძალული იყო ბოლშევიკების მიერ//.

 მხეცური სამოქალაქო ომის დროს ყირიმში გამოდიოდა მრავალი გაზეთი:"დიდი რუსეთი","     ბპრ.სუვორინის დრო", " სიცოცხლის ხმა", "რუსეთის გარიჟრაჟი", "ყირიმის აზრი", "ყირიმის მაცნე" და სხვ.   

ამ გაზეთებს ჰქონდათ აშკარად გამოხატული ანტიბოლშევიკური მიმართულება და ყირიმში წითელი ტერორის დროს//1920-1921 წწ.// მათი როგორც კონტრრევოლუციური ლიტერატურის მფლობელებს ემუქრებოდა დახვრეტა და ისინი გადაიქცნენ უდიდეს ბიბლიოგრაფიულ იშვიათობად. ამ გამოცემების არასრული კომპლექტები ნახეს რუსეთის და უკრაინის მხოლოდ რამოდენიმე ბიბლიოთეკაში,არქივში და მუზეუმში. მრავალი წლის მანძილზე ამ გაზეთებს ინახავდნენ სპეციალურ,გასაიდუმლოებულ საცავებში. მხოლოდ ეხლახანს გახდა შესაძლებელი მათი წაკითხვა.
ეს გაზეთები ძვირფასი წყაროა. 1917-1920 წლებში ყირიმის უმაღლესი სასწავლებლების,სხვა კულტურული და სამეცნიერო დაწესებულებების და ორგანიზაციების საქმიანობაში აქტიურ მონაწილეობას იღებდნენ არა მხოლოდ ყირიმის ადგილობრივი ინტელიგენციის წარმომადგენლები. იქ იყვნენ რუსეთის და უკრაინის საუნივერსიტეტო ცენტრებიდან ბოლშევიკებისგან თეთრ ყირიმში გაქცეული უდიდესი სწავლულებიც.

ყირიმის გაზეთების და სამოქალაქო ომის დროინდელი ზოგი სხვა გამოცემის ფურცლებზე აღმოჩნდა  სერგი ბულგაკოვის,ვ.ი,ვერნადსკის, გ.ვ.ვერნადსკის და სხვა სახელგანთქმულ მოაზროვნეთა დღემდე უცნობი პუბლიკაციები.


ბოლოდროინდელი სენსაციური აღმოჩენა იყო 1919-1920 წლების "იალტის კურიერში" და "რუსეთის სამხრეთში" რუსული საბჭოთა ლიტერატურის კლასიკოსი ალექსეი ნიკოლაევიჩ ტოლსტოის //1883-1945// დღემდე უცნობი პუბლიკაციების //პუბლიცისტური წერილი "მოზეიმე ხელოვნება" და ზღაპრის "ალიონა"// ნახვა.

როგორც ცნობილია ალეკსეი ტოლსტოი 1919 წლის აპრილიდან 1923 წლის აგვისტომდე იყო ემიგრაციაში,შორს ბოლშევიკური რუსეთიდან. მაგრამ ის ემიგრაციაში წავიდა ოდესიდან და არა ყირიმიდან. როგორ მოხვდა პარიზში მყოფი ტოლსტოის წერილი და ზღაპარი ყირიმის გაზეთებში?...ამაზე პასუხი ჯერ ისევ გასაცემია..

ტოლსტოის წერილი "მოზეიმე ხელოვნება", 1919 წლის 29 ნოემბერი//12 დეკემბერი//.

" ბოლშევიკები ევროპის წინაშე ტრაბახობენ საბჭოთა რუსეთში ხელოვნების აყვავებითაც. ეხლა ხელოვნება მთელი ხალხის საკუთრებაა. ხელოვნების ყველა ნაწარმოები ეკუთვნის სახელმწიფოს. სახელმწიფო უზარმაზარ თანხებს გამოყოფს მათ შესაძენად და პროვინციებისთვის განკუთვნილი მოძრავი გამოფენების მოსაწყობად. რესპუბლიკური დღესასწაულების მოწყობა ევალება მხატვრების კოლეგიას. სკოლებში შეტანილია სწავლების და სწავლის თავისუფლება.

8საუკუნოვანი მონობის გზა დამთავრებულია. ხელოვნება ემსახურებოდა მეფეებს და მეცენატებს,აკმაყოფილებდა თავადაზნაურული წოდების გარყვნილ გემოვნებას და ბოლოს მოხვდა მაძღარი და შტერი ბურჟუაზიის ოქროს მონობაში. ხელოვნება იდგა გადაგვარების გზაზე,იქცეოდა გართობად. თავისუფლება მას სჭირდება როგორც ჰაერი.

და აი საბჭოთა ხელისფლება აცხადებს რომ ხელოვნება თავისუფალია,რომ ის აღიარებს ხელოვნების ძლიერ გავლენას სიცოცხლეზე და კულტურაზე და სპობს შემოქმედს და მომხმარებელს შორის არსებულ მატერიალურ დამოკიდებულებას,მაგრამ...

სწორედ ამ მაგრამიდამ იწყება არსებითად ბოლშევიზმი! სწორედ ამ მაგრამშია მთელი მათი წიწაკა. მთელი მათი ზე-ადამიანობა. ბოლშევიკები არ ცდილობენ ახლის შექმნას. იღებენ მზა იდეას და უმატებენ მას თავის "მაგრამს".

გამოდის გრანდიოზული,ორიგინალური,და,რაც მთავარია,სისხლიანი.

გაუმარჯოს საყოველთაო სამართლიანობას! მაგრამ ბოლშევიკებთან მებრძოლთა ოჯახები-მოხუცები,ცოლები,ბავშვები სიკვდილით უნდა დაისაჯონ და ისინი ვისაც არ სურს საბჭოთა მთავრობასთან თანამშრომლობა უნდა მოსპოს შიმშილმა.

გაუმარჯოს ხალხთა თვითგამორკვევას ! მაგრამ დონის კაზაკებს ამოვწყვეტთ, მალოროსებს,ლიტვას,ფინებს,პოლონელებს,მთელ ციმბირს,სომხებს,ქართველებს და სხვებს გავჟლეტთ იმიტომ რომ მათ უნდათ თვითგამორკვევა საბჭოთა ხელისუფლების აღიარების გარეშე.

ეს "მაგრამ" საბედისწერო და არაჩვეულებრივად დამახასიათებელია. ბოლშევიკებმა არ იციან საფრანგეთის პირველი რევოლუციის შემოქმედებითი "ხო" ან ყველაფრის მნგრეველი შემოქმედებითი "არა". მათთან არის წმინდა იეზუიტური,ინკვიზიტორული გადახრა-"მაგრამ",გიჟური შესწორება. თითქოს ერთი თვალი ღიაა და მეორე დახურული,ხედავ ადამიანის ფიგურას და სინამდვილეში საზიზღრობისგან და ავხორცობისგან აცახცახებულ სისხლიან მოჩვენებას.

ხელოვნებასთანაც გამოუვიდათ ზუსტად ასეთი "მაგრამ".

....მაგრამ მთელი მშრომელი ხალხის სამსახურში მდგარი ხელოვნება უნდა იყოს ახალი,განსაკუთრებული. ძველი ხელოვნება შეჭამა ბურჟუაზიულმა ჟანგმა.

ახალი საუკუნე, მსოფლიო რევოლუცია უნდა დააგვირგვინოს თავისი ამოცანებით,მოვლენათა გაგებით და პროპაგანდის ძალით საბჭოთა პროგრამის სიმაღლეზე მდგომმა ახალმა ხელოვნებამ.

მოკლედ ხელოვნებას უბრძანეს რომ იყოს თავისუფალი,მაგრამ ასეთი და არა სხვანაირი.

და რა თქმა უნდა მაშინვე გამოჩნდნენ ამ მისიის დიდი ზარ-ზეიმით მკისრებელი ადამიანები-ეს იყვნენ ფუტურისტები.
Русский Авангард. Роман с революцией (1999) DVDRip
დოკუმენტური ფილმი" რუსული ავანგარდი,რომანი რევოლუციასთან" ,გამოსვლის წელი 1999, რეჟისორი ა.პ. კრივონოსი,    ფილმზე:  ფილმი გვიყვება რუსული ავანგარდული ხელოვნების ისტორიაზე 1917 წლის შემდეგ. მალევიჩი,ფილონოვი,ტატლინი არიან რუსული ავანგარდის გიგანტები.ფილონოვმა გააბედნიერება კაცობრიობა საბჭოთა ხელოვნებისთვის თავისი ქმნილებების ჩუქებით. ტატლინმა გააბედნიერა კაცობრიობა კომინტერნისთვის ძეგლის დადგმით. მალევიჩმა-უშავესი კვადრატით,მაგრამ მაუზერზე დაწერილი საგალობლით ყველას აჯობა მაიაკოვსკიმ !!!
                                                      

ისინი მომავალი კატასტროფის ავისმომასწავებელ მაცნეებად გამოჩნდნენ ომამდე ორი წლით ადრე. ისინი ქუჩა-ქუჩა დადიოდნენ ზოლიანი ქოფტებით და დათხუპნულ-შეღებილი სახეებით, მხიარულობდნენ როდესაც მათ აგინებდნენ და ტკბებოდნენ როდესაც ობივატელებს თავზარს სცემდა მარტო ბგერებით დაწერილი მათი ლექსუკები//სიტყვებს,და,მით უმეტეს,შინაარსს, ფუტურისტები უარყოფდნენ//,ლაქების,ასოების,კაუჭების გამომსახველი მათი "უსაგნო" სურათები ზედ დაწებებული შპალერის და გაზეთების ნაგლეჯებით. ერთ დროს ისინი სურათებზე ამაგრებდნენ კოვზებს,ფეხსაცმლის ლანჩებს და ა.შ.

ესენი იყვნენ გაუმაძღარი ახალგაზრდები ბრწყინვალე კუჭებით და მაგარი ყბებით. ერთი მათანი-"ცხოვრების მასწავლებელი"-თავისი მამრული ძალის დასამტკიცებლად საჯაროდ საკუთარ თავზე გადაიმტვრევდა ხოლმე ფიცრებს და პროკლამაციებით მოუწოდებდა გოგონებს ცრურწმენების უარყოფისკენ,სთავაზობდა მათ თავის სამსახურს//შარშან მე ის ვნახე მოსკოვში,ეცვა აბრეშუმის ბლუზა,ეკეთა ოქროს სამაჯურები,საყურეები,თმებზე მოყრილი ჰქონდა ვერცხლის ფხვნილი//.

ფუტურისტებს მაშინ დასცინოდნენ. ტყუილად. ისინი შეგნებულად აკეთებდნენ თავის საქმეს-თესავდნენ ანარქიას და რყვნიდნენ. ისინი მიდიოდნენ ბოლშევიზმის მოწინავე ჯაჭვში,იყვნენ ბოლშევიკების მზვერავები და პარტიზანები.

ბოლშევიკებმა ეს გაიგეს//შეიძლება იცოდნენ// და მაშინვე დაუძახეს მათ ხელისუფლებაში.

ბოლშევიკებმა ფუტურიზმი გამოაცხადეს პროლეტარულ ხელოვნებად.



სამხატვრო სკოლებიდან და აკადემიებიდან გარეკეს ძველი მასწავლებლები და დანიშნეს ახლების არჩევნები. ,თანაც ნებისმიერ ადამიანს შეეძლო თავისი კანდიდატურის წარდგენა. მაგრამ გამოაცხადეს რომ 50 ძველი პროფესორის წასვლის შემთხვევაში სკოლა უნდა დაიხუროს.

მოსკოვის ფერწერის სკოლაში ასე მოხვდნენ ფუტურისტები. ზოგმა ჩემმა ნაცნობმა ფუტურისტმა ხელი მოკიდა უსაგნო ხელოვნებას მხოლოდ იმიტომ რომ არ იცოდა საგნების ხატვა. ფუტურისტი მხატვრების კავშირს უკონტროლოდ მისცეს მილიონები შესაბამისი ნაწარმოებების შესაძენად.

ფული გამოყვეს ისეთ საგანგებო დაწესებულებაზე სადაც ფუტურისტი პოეტები ეწეოდნენ ახალი ხელოვნების პროპაგანდას. ეს იყო შიგნიდან შავად და წითელი ზიგზაგებით შეღებილი კაფე რომელსაც ამკობდა შემზარავი გამოსახულებები.

ესტრადაზე პოეტი ფუტურისტები და ცხოვრების მასწავლებლები კოკაინისკან გაფითრებული მზეთუნახავების თანხლებით გუნდად მღეროდნენ

" ხეთქე ანანასები, ღეჭე მწყერი,შენი უკანასკნელი დღე მოდის ბურჟუა".

//«Ешь ананасы, рябчика жуй,

День твой последний приходит, буржуй».//

ამ კაფეში გულმოდგინედ და დაუღალავად დადიოდა სახალხო განათლების სახალხო კომისარი ლუნაჩარსკი.

 
ფუტურისტებს დაავალეს რესპუბლიკური დღესასწაულების გამართვა, და აი დღესასწაულზე ყველაფერს აფარებენ წითელ ძონძს. თანაც მაღაზიებში არავითარი მატერია არ იყიდება და ღატაკებიც და ბურჟუებიც ჩამოკონკილები დადიან. ბალახებს და ხეების ფოთლებს აწუწებენ ცისფერ საღებავს,ყველგან დგავენ კარტონებს ისეთი ნახატებით რომ შეშინებული უბრალო ხალხი პირჯვარს იწერს.

ფუტურისტებს კი სთავაზობენ 150ოდე ძეგლის დადგმას, ფული რევოლუციისთვის არ ენანებათ.

მაგრამ აქ ფუტურისტები წააწყდნენ მოულოდნელ წინააღმდეგობას. 1919 წლის გაზაფხულზე პეტერბურგის მუშებმა საბჭოს გადასცეს განცხადება რომ ფუტურისტული ხელოვნება არ ესმით და ამ უმსგავსობის ატანა არ უნდათ. ამიტომ ითხოვენ რომ მომავალ მაისი დღესასწაულზე ბალახი და ხეები არ შეღებონ და დატოვონ მწვანე,როგორც არის,რომ არ გამოფინონ გაუგებარი სურათები და მოხსნან განსაკუთრებით საძაგელი ქანდაკებები.

ამდენად ჩლუნგი მოსახლეობის შემყურე ბოლშევიკებმა შეამცირეს ახალი ხელოვნების პროპაგანდა. ნიკოლოზის სადგურთან მოხსნეს სოფია პეროვსკაიას მონუმენტი,ორმეტრიანი სვეტი რომელზეც მოღრეცილად იდო ფილა,ფილაზე კი იყო ცემენტის გროვა რომელიც როგორც ჩანს განასახიერებდა სოფიას თმებს. რა მოხდა მერე არ ვიცი.


 სახელგანთქმული ტატლინის მესამე კომუნისტური ინტერნაციონალის ანუ კომინტერნის ძეგლი. 400-მეტრიანი კოშკი. ერთგვარი ბაბილონის გოდოლი,ღმერთის გამოწვევა, უაღრესად ნოვატორული ინჟინრული გადაწყვეტა ,უტოპიზმის აშკარა გამოხატულება და ახალი არქიტექტურის მანიფესტი. ეს საშინელება სულ ეხლახანს დადგეს შუა ლონდონგრადში ანუ ჯერ ჯერობით დიდი ბრიტანეთის დედაქალაქში სადაც გვერდით მიუდგეს ჩინგიზ ყაენის ძეგლი//გ.მ.//.

Подробнее: http://adindex.ru/publication/gallery/2012/05/12/89790.phtml

 ამავე დროს ცის ჩიტუნებივით არსებობენ ის რუსი მხატვრები,მწერლები,ფილოსოსოფოსები და პოეტები რომელთაც არ მიიღეს ფუტურო-ბოლშევიზმის კაენის ბეჭედი.

ჟურნალ-გაზეთები დახურულია,წიგნების გამოცემა და ტიპოგრაფიები მონოპოლიზებულია მთავრობის მიერ. კერძო პირებს ეკრძალებათ სურათების ყიდვა და მთავრობა ყიდულობს მხოლოდ უსაგნო ხელოვნებას.

რუსეთში ხელოვნება გაშეშდა. შარშან ძლივს გამოიცა 5-6 წიგნი და არ მოწყობილა არც ერთი მხატვრული გამოფენა,არ დადგმულა არც ერთი ახალი პიესა,არც ბოლშევიკური შინაარსისა. არ ვიცი რას აკეთებენ რუსეთის საამაყო ადამიანები,ვიზეც ვიცი შემთხვევით შიმშილობენ და არ მუშაობენ. მართლაც ძნელია მუშაობა როდესაც გასადილებენ გამხმარი თევზის სუფით და მეორე კერძად გაძლევენ ამავე თევზის პიურეს. და ამასაც უმარილოდ და უპუროდ,როდესაც ზამთრის -20 გრადუსიან ყინვაში სახლები არ თბება და როდესაც უხეირო ხუმრობისთვის გაჩუმებენ ისე როგორც ამ ზამთარში სამუდამოდ გაჩუმდა ერთ-ერთი ყველაზე შესანიშნავი ფილოსოფოსი და მწერალი მოხუცი ვ.ვ.როზანოვი. ის დახვრიტეს ტროიცკო-კიევის ლავრაში//უზუსტობა,როზანოვი ღონემიხდილობა-დაუძლურებისგან გარდაიცვალა 1919 წლის 5 თებერვალს.-ს.ფ.//.

და აი საბჭოთა ხელისუფლება ლაპარაკობს რუსული ხელოვნების აყვავება-გაფურჩქვნაზე. არის ევროპის წინაშე ტრაბახის საბაბი. 1914 წელს მთავრობამ ხელოვნებაზე დახარჯა 100 ათასი მანეთი,1919 წელს კი ასი მილიონი. უკიდურესად მემარცხენე პრესას გამოაქვს შესაბამისი დასკვნა. ევროპა გადარეულია.

ამასობაში პეტერბურგში წელს შიმშილისგან და ღონემიხდილობა-დაუძლურებისგან გარდაიცვალა მეცნიერებათა აკადემიის 18 წევრი.

გრაფი ალ.ნ. ტოლსტოი //"იალტის კურიერი"-1919,ნომერი 91, 29 ნოემბერი// 12 დეკემბერი//.

//თემის დასასრული იქნება.








Граф Ал.Н. Толстой

(Ялтинский курьер. — 1919. — № 91. — 29 ноября (12 декабря).)






МАЛОИЗВЕСТНЫЙ АЛЕКСЕЙ ТОЛСТОЙ: НОВЫЕ МАТЕРИАЛЫ К ИСТОРИИ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ ПЕРИОДА ГРАЖДАНСКОЙ ВОЙНЫ
Подготовка текстов, предисловие и примечания С.Б. Филимонова

Журнал "Историческое наследие Крыма", №16, 2006


В Крыму в годы Гражданской войны выходило множество газет: «Великая Россия», «Время Бор. Суворина», «Голос жизни», «Заря России», «Крымская мысль», «Крымский вестник», «Русская правда», «Русский терем», «Русское дело», «Святая Русь», «Таврические губернские ведомости», «Таврический голос», «Царь-колокол», «Юг России», «Южные ведомости», «Ялтинский вечер», «Ялтинский голос», «Ялтинский курьер» и др.[1]

Увы, газеты эти, в большинстве своем имевшие ярко выраженную антибольшевистскую направленность, со времен красного террора в Крыму 1920—1921 годов [2], когда за их хранение («за хранение контрреволюционной литературы») грозил расстрел, стали чрезвычайной библиографической редкостью. Лишь в нескольких библиотеках, архивах и музеях России и Украины удалось выявить подшивки (далеко не полные) этих изданий. Хуже того: газеты эти долгие годы содержались в режиме «специального хранения» и лишь недавно были рассекречены.

Анализ крымских газет периода Гражданской войны позволяет характеризовать их как ценный малоизвестный источник по истории отечественной интеллигенции, науки и культуры. В деятельности крымских вузов, других научных и культурных учреждений и организаций в 1917—1920 годах живое участие принимали не только представители местной, крымской, интеллигенции, но и крупнейшие ученые, бежавшие от большевиков из университетских центров России и Украины в Белый Крым. На страницах крымских газет и некоторых других изданий времен Гражданской войны автору настоящей публикации удалось обнаружить не только остававшиеся неизвестными материалы о деятельности Таврического университета и ряда научных обществ, но и остававшиеся неизвестными публикации таких корифеев отечественной науки и культуры, как философ священник Сергий Булгаков, ученый-энциклопедист академик В.И. Вернадский, его сын историк Г.В. Вернадский, будущий академик историк Б.Д. Греков, будущий академик филолог и литературовед Н.К. Гудзий, «король фельетона» Влас Дорошевич, классик крымоведения А.И. Маркевич, классик русской литературы И.С. Шмелев и др. Написанные автором настоящей публикации по этим материалам очерки, сопровождаемые републикацией самих материалов, регулярно печатались на страницах крымских газет и журналов, в том числе на страницах «Исторического наследия Крыма».

А недавно последовала очередная находка, которую смело можно отнести к категории сенсационных. На страницах газет «Ялтинский курьер» и «Юг России» за 1919—1920 годы удалось обнаружить остававшиеся неизвестными публикации классика русской советской литературы Алексея Николаевича Толстого (1883—1945) — публицистическую статью «Торжествующее искусство» и сатирическую сказку «Алёна». (Примечательно, что сказка эта была напечатана в последнем номере севастопольской газеты «Юг России», вышедшем 30 октября (12 ноября) 1920 года; в этом же номере помещен приказ генерала Врангеля об эвакуации). Обнаруженные произведения отсутствуют в Полном собрании сочинений А.Н. Толстого, они не значатся в его биобиблиографическом указателе.

Как известно, Алексей Толстой с апреля 1919 по август 1923-го года находился в эмиграции, вдали от большевистской России. Но эмигрировал он не из Крыма, а из Одессы. Каким образом статья и сказка Толстого, пребывавшего в Париже, попали на страницы крымских газет? Как вновь выявленные публикации соотносятся с известными произведениями писателя? Что нового привносят эти произведения в наши представления о творческой биографии Толстого?

На эти и другие вопросы еще предстоит ответить специалистам-литературоведам. Пока же вниманию читателей предлагается републикация сделанных находок.

1. Перечень крымских газет и журналов, выходивших в 1917—1920 годах, см.: Зарубин В.Г., Зарубин А.Г. Периодические издания Крыма (март 1917—ноябрь 1920 г.) // Крымский Архив. — Симферополь, 2001. — № 7. — С. 267 — 288; Филимонов С.Б. К вопросу о составе и содержании периодических изданий Крыма 1917—1920 годов // Там же. — Симферополь, 2002. — № 8. — С. 257—259; о дополнительно выявленной В.В. Лавровым газете «Наша сила», органе Крымского библиотечного общества, см.: Там же. — Симферополь, 2003. — № 9. — С. 138.

2. О красном терроре в Крыму см., напр.: Зарубин А.Г., Зарубин В.Г. Без победителей: Из истории гражданской войны в Крыму. — Симферополь, 1997. — С. 323—333; Филимонов С.Б. Тайны крымских застенков. Документальные очерки о жертвах политических репрессий в Крыму в 1920—1940-е годы. — Изд. 2-е, доп. — Симферополь, 2003; Абраменко Л.М. Последняя обитель. Крым, 1920—1921 годы. — Киев, 2005.





СТАТЬЯ А.Н. ТОЛСТОГО

«ТОРЖЕСТВУЮЩЕЕ ИСКУССТВО»


29 ноября (12 декабря) 1919 г.

Один из «козырей», чем большевики щеголяют перед Европой, — это процветание искусства в советской России. Ныне искусство — достояние всего народа. Все произведения искусства принадлежат государству. На приобретение их и на создание музеев и летучих, для провинции, выставок, правительство ассигновывает огромные суммы. Устройство республиканских праздников поручено коллегии художников. В школах введена свобода преподавания и свобода обучения.

Путь восьмивекового рабства кончен. Искусство служило королям и меценатам, подделывалось под развращенный вкус дворянского сословия и окончательно попало в золотое рабство к сытой и тупой буржуазии. Искусство вырождалось, становилось забавой. Свобода была ему нужна, как воздух.

И вот советское правительство объявляет, что искусство свободно, что за искусством оно признает все его могучее влияние на жизнь и культуру, и уничтожает материальную зависимость между творцом и потребителем, но…

Вот тут то, в сущности, и начинается большевизм… С этого «но»! В этих «но» весь их перец, все сверх-человечество. Большевики не пытаются создавать новое, сотворить идею жизни. Они поступают проще (и их поклонникам это кажется откровением) — они берут готовую идею и прибавляют к ней свое «но». Получается грандиозно, оригинально и, главное, кроваво.

Да здравствует всеобщая справедливость! Но семьи тех, кто сражается против большевиков, — старики, жены, дети должны быть казнены, а те, кто не желает работать с советским правительством, — уничтожены голодом.

Да здравствует самоопределение народов! Но донских казаков мы вырежем, Малороссов, Литву, Финов, Эстов, Поляков, всю Сибирь, Армен, Грузин и пр. и пр. вырезать потому, что они самоопределяются, не признавая власти Советов.

Это «но» — роковое и необычайно характерное. Большевики не знают созидательного «да», или сокрушающего и в своем сокрушении творческого «нет» первой французской революции. У них — чисто иезуитское, инквизиторское уклонение — «но», сумасшедшая поправка. Словно — один глаз открыт, другой закрыт, смотришь на лицо — оно повертывается затылком, видишь — человеческая фигура, а на самом деле — кровавый призрак, весь дрожащий от мерзости и вожделения.

Точно так же и с искусством получилось у них «но».

…Но искусство, теперь служащее всему трудовому народу, должно быть новым, особым. Старое искусство проедено буржуазной ржавчиной. Новый век, мировую революцию должно увенчать и славить искусство, стоящее по своим задачам, пониманию событий и пропагандной силе на уровне советской программы.

Словом, искусству дан декрет — быть, хотя и свободным, но определенным, тем, а не иным. И сейчас же, разумеется, нашлись люди, с восторгом принявшие на себя эту миссию, — это были футуристы.

Они появились в России года за два до войны (имеется в виду Первая мировая война 1914—1918 годов. — С.Ф. ), как зловещие вестники нависающей катастрофы. Они ходили по улицам в полосатых кофтах и с разрисованными лицами; веселились, когда их ругали, и наслаждались, когда обыватели приходили в ужас от их стишков, написанных одними звуками (слова, а тем более смысл, они отрицали), от их «беспредметных» картин, изображавших пятна, буквы, крючки, с вклеенными кусками обой и газет. Одно время они помещали в полотна деревянные ложки, подошвы, трубки и пр.

Это были прожорливые молодые люди, с великолепными желудками и крепкими челюстями. Один из них, — «учитель жизни», — для доказательства своей мужской силы всенародно ломал на голове доски и в особых прокламациях призывал девушек отрешиться от предрассудков, предлагая им свои услуги. (Год тому назад я его видел в Москве, он был в шелковой блузе, в золотых браслетах, в серьгах, и с волосами, обсыпанными серебряной пудрой.)

Над футуристами тогда смеялись. Напрасно. Они сознательно делали свое дело — анархии и разложения. Они шли в передовой цепи большевизма, были их разведчиками и партизанами.

Большевики это поняли (быть может, знали) и сейчас же призвали их к власти, футуризм был объявлен искусством пролетарским.

В академии и школах живописи уволили старых профессоров и назначили выборы в новую профессуру, причем каждый мог выставить себя кандидатом, но было объявлено, что если 50 проц. пройдет старых профессоров, то школу закрыть. Так в московскую школу живописи прошли футуристы. Некоторых из них я хорошо знаю, — они взялись за беспредметное творчество только потому, что не умели рисовать предметов. Союзу художников футуристов были отпущены многомиллионные суммы бесконтрольно для скупки и коллекционирования соответствующих произведений. Отпущены были также суммы на особое учреждение, где футуристы-поэты пропагандировали новое искусство. Это было кафе, выкрашенное внутри в черную краску, с красными зигзагами и жуткими изображениями. Там на эстраде поэты-футуристы и учителя жизни, окруженные девицами, бледными от кокаина, распевали хором:

«Ешь ананасы, рябчика жуй,
День твой последний приходит, буржуй».

Комиссар по народному образованию Луначарский был постоянным посетителем этого кафе.

Футуристам поручили устройство республиканских праздников. И вот, к торжественному дню, дома сверху до низу завешиваются кумачом (причем в продаже никакой материи нет, и беднота и буржуи ходят ободранные), трава и листва деревьев обрызгиваются в голубой цвет, и повсюду расставляются картоны с такими рисунками, что простой народ крестится со страху. Затем футуристам же предлагают поставить что-то около 150 памятников, — денег на революцию не жалеют.

Но здесь пришлось натолкнуться на неожиданное сопротивление. Этой весною (имеется в виду весна 1919 года. — С.Ф.) петербургские рабочие подали в Советы заявление, что футуристического искусства они не понимают и далее терпеть этого безобразия не хотят. Поэтому требуют, чтобы на предстоящих майских торжествах травы и деревьев краской не марать, оставить, как они есть — зеленые, непонятных картин не выставлять, и снять некоторые особенно гнусные памятники.

Перед такой тупостью населения большевикам пришлось сократить пропаганду нового искусства. Был снят около Николаевского вокзала памятник Софье Перовской, изображавший колонну, в два метра высотой, на ней плиту, положенную вкось, боком, а на плите — большую кучу из цемента, изображающую, должно быть, волосы Софьи Перовской. Что было дальше — я не знаю.

В то же самое время русские художники, писатели, философы и поэты, не принявшие каиновой печати футуро-большевизма (а приняли ее только двое, трое), принуждены существовать, как птицы небесные. Журналы и газеты закрыты, издание книг и типографии монополизированы правительством, картин покупать частным людям нельзя и негде, а правительство скупает только беспредметное творчество.

Искусство в России замерло. За последний год было выпущено едва, едва пять — шесть книг, и не устроено ни одной художественной выставки, не поставлено ни одной новой пьесы, даже большевистского содержания. Что делают те, кем Русская земля была горда, не знаю; про тех же, про кого знаю случайно — голодают и не работают. Трудно, действительно, работать, когда к обеду подают суп из сушеной рыбы и на второе — пюре из этой же рыбы, и это без соли и без хлеба; когда зимою при двадцати градусах мороза дома не отапливаются; или когда за неудачно сказанную остроту заставляют замолчать так же, как этой зимой навек замолчал один из замечательнейших философов и писателей — старик В.В. Розанов, расстрелянный в Троицко-Сергиевской Лавре (неточность: Розанов умер 5 февраля 1919 года от истощения. — С.Ф.).

Так вот, советское правительство объявляет расцвет русского искусства. Есть чем козырнуть перед Европой. В 1914 году на дело искусства тратилось правительством 100 тысяч рублей, в 1919 году 100 миллионов. Отсюда крайне-левая пресса делает соответствующий вывод. Европа поражена. А в Петербурге за этот год 18 членов Академии Наук умерло от голода и истощения.

Граф Ал.Н. Толстой

(Ялтинский курьер. — 1919. — № 91. — 29 ноября (12 декабря).)

No comments: