მიშელ ფესელი ფილოსოფოსია და არა ნოსტრადამუსი. მის ბოლო წიგნში "სამყაროს დასასრულის შემდეგ" ის არ შედგომია მკითხაობას, მან აჩვენა თუ როგორ დაუთმო კრიზისთა პირობებში ადგილი პროგრესის იდეამ ნაღველს და კატასტროფიზმს.
პოლიტიკური ფილოსოფიის სპეციალისტი, ბურგუნდიის უნივერსიტეტის პროფესორი მიშელ ფესელი ფიქრობს საჭიროა პროგრესის იდეის გადასინჯვა ალტერნატიურ პოლიტიკურ გამოცდილებაზე, კოოპერატიულ თუ პროტესტულ მოძრაობებზე დაყრდნობით.
ის ცხოვრობს ბერლინს და პარიზს შორის და მისთვის იოლია მათი შესწავლა.
-ეკონომიკურიმსოციალური, ეკოლოგიური კრიზისი, ხომ არ ვცხოვრობთ ჩვენ კატასტროფისტული შეხედულებებისადმი უაღრესად მგრძნობიერ ხანაში?
კრიზისის მძაფრი განცდა ხელს უწყობს საბოლოო კატასტროფის რწმენას.
მრავალი მიზეზის გამო კატასტროფამ შეცვალა პროგრესის პარადიგმა: ეკონომიკური განვითარების მოდელის ამოწურვა,დაკარგული რევოლუციური განცდა,ტექნიკის სულ უფრო და უფრო ნეგატიური აღქმა,დეპოლიტიზაცია...
კატასტროფის იდეა ბრუნდება საკუთარი თავით დაქანცულ საზოგადოებებში.
სწორედ ამიტომაა სამყაროს დასასრული ძალიან დასავლური აღქმა, გარკვეული ევროპული ფსიქიზმის სიმპტომი: შთაბეჭდილება იმისა რომ მსოფლიო ისტორიაში შენი რიგი წავიდა. სცადე მსოფლიოს გარდაქმნა მაგრამ შედეგად მიიღე კატასტროფა //საბჭოთა კავშირი, ნაციზმი//.
მექსიკაში, სადაც ეკონომიკური განვითარება აღწევს 4 პროცენტს, ეს გრძნობა არ არსებობს.
კატასტროფისტული შიშები განსაკუთრებით მძაფრია 1989 წლიდან. ბერლინის კედლის დამხობის შემდეგ ფიქრობდნენ რომ კაპიტალიზმი და დემოკრატია დამკვიდრდებოდნენ ერთად.
მოლოდინი არ გამართლდა და იმედგაცრუება ზოგჯერ იწვევს გაჯავრებას. სამყაროს დასასრულის შიში წინაპრებისგან მიღებული შიშია.
რა ბუნებისაა ჩვენი შიში?
სამყაროს დასასრული აპოკალიფსის გაგებით ჩნდება ებრაულ რელიგიაში და შემდეგ ქრისტიანობის პირველ საუკუნეში. «აპოკალიფსი» ნიშნავს გამოცხადებას: ღმერთმა რომ გაიმარჯვოს სამყარომ უნდა დათმოს. სამყაროს დასასრული მაშ არის ბოლოს და ბოლოს მისგან გაღწევის იმედის სიმბოლო, ესაა ხსნის სინონიმი.
დღეს ეს აპოკალიფსი სხვანაირია. ისაა დასასრული გამოცხადების,ღმერთის გარეშე. ნახეთ 11 სექტემბრის თუ ფუკუშიმას ფოტოები. ესაა ხატი დასასრულისა ხვალინდელი დრის გარეშე.
დღეს განა გარადაუვალი კატასტროფის გრძნობაზე მეტად აზრის დაკარგვისმუაზრობის გრძნობა არ ბატონობს?
კატასტროფისტული შიშების გაბატონების მიზეზია "სამყაროში დაკარგვის" განცდა-განცდა იმისა რომ აღარაფერია შესაძლებელი, რომ სინამდვილე აღარ პასუხობს ჩვენს არც ერთ მოლოდინს მფლობელობის დაკარგვის განცდა.
სამყაროს დასასრული არის "სამყაროში დაკარგვის" ყოველდღიური განცდის ავადმყოფური ვერსია. ნახეტ სტივ მაკ კვინის ფილმი შეიმის გმირი...ის ცხოვრობს ვირტუალურ სამყაროში.მას აღარ ესმის თუ რა ხდება მის ირგვლივ. მას არა აქვს სამყარო. მას სურს ყველაფრის დაანგარიშება,ყველაფრის წინასწარ წარმოდგენა, მაგრამ გვერდს აუვლის იმას რაც ხვდება... ყოველგვარი სიახლე, ყოველგვარი განსხვავება ჩანს საშიშროებად.
სამყარო რომელიც აღარ პასუხობს, რომელიც აღარაა ჩვენი მისწრაფებების სიმაღლეზე, რჩება ასეთი სამყაროს ოდესმე დამთავრების ერთადერთი იმედი.
სამყაროში დაკარგვის სოციალური მიზეზების გარდა ანგარიშგასაწევია ტექნიკური ინსტრუმენტების მნიშვნელობაც...რათა მოვახდინოთ ჩვენს ცხოვრებათა რაციონალიზაცია და არ ვენდოთ ყოველდღიურობის წესრიგის დამრღვევ სიახლეს.
რას უწოდებთ თქვენ ადამიანს სამყაროს გარეშე?
ადამიანი სამყაროს გარეშე არის ის ვინც ჩამოშორებულია იმისგან რაც მას შეუძლია, ძალუძს.
მე ვფიქრობ რა თქმა უნდა სოციალურ გაჭირვებაზე როდესაც ადამიანს აღარა აქვს დადებით მომავალში ჩაწერის საშუალებები. ის გაძარცულია ეკონომიკური სისტემის მიერ.
მას აღარ სწამს ამ სამყაროსი. დღეს სამყაროს დაკარგვა არის აგრეთვე დაუნახაობა იმისა რომ სამყარო არსებოდა ჩვენამდე და იარსებებს ჩვენს შემდეგ-არსებობა აწმყოში. ტრდერების მსგავსად. ეს ფენომენი არაა დაკავშირებული მხოლოდ სიღატაკესთან. პრეზენტიზმი ძალიან ახლოსაა კატასტროფასთან.
თქვენ ამბობთ რომ გავრცელებულ კატასტროფიზმს აგვს მძიმე პოლიტიკური სედეგები...
კატასტროფიზმი ხშირად არის არგუმენტი არსებული მდგომარეობის შენარჩუნების სასარგებლოდ. გადარჩენის და გადარჩენის და საფრთხის სახელით უკიდურესი მემარცხენეები დაიცავენ სახელმწიფო განგებას,მემარჯვენები გაამკაცრებენ უშიშროების წესებს,პოლიტიკური ეკოლოგია თავის ზღვარს ნახავს ყველანაირ ფასად სიცოცხლის შენარჩუნებაში. მთელ პოლიტიკურ სიტყვას დღეს განსაზღვრავს კატასტროფა.აიღეთ ევროპული ტრაქტატი. იქ არაა ლაპარაკი შესაძლებლის გააზრებაზე. იქ ლაპარაკია აუცილებლის დამკვიდრებაზე.
თავისუფლება და პროგრესი შეიძლება დაიკარგოს გადარჩენის და უსაფრთხოების ამ ლოღიკაში.
http://www.liberation.fr/livres/2012/10/15/l-idee-de-catastrophe-impregne-les-societes-fatiguees-d-elles-memes_853395
პოლიტიკური ფილოსოფიის სპეციალისტი, ბურგუნდიის უნივერსიტეტის პროფესორი მიშელ ფესელი ფიქრობს საჭიროა პროგრესის იდეის გადასინჯვა ალტერნატიურ პოლიტიკურ გამოცდილებაზე, კოოპერატიულ თუ პროტესტულ მოძრაობებზე დაყრდნობით.
ის ცხოვრობს ბერლინს და პარიზს შორის და მისთვის იოლია მათი შესწავლა.
-ეკონომიკურიმსოციალური, ეკოლოგიური კრიზისი, ხომ არ ვცხოვრობთ ჩვენ კატასტროფისტული შეხედულებებისადმი უაღრესად მგრძნობიერ ხანაში?
კრიზისის მძაფრი განცდა ხელს უწყობს საბოლოო კატასტროფის რწმენას.
მრავალი მიზეზის გამო კატასტროფამ შეცვალა პროგრესის პარადიგმა: ეკონომიკური განვითარების მოდელის ამოწურვა,დაკარგული რევოლუციური განცდა,ტექნიკის სულ უფრო და უფრო ნეგატიური აღქმა,დეპოლიტიზაცია...
კატასტროფის იდეა ბრუნდება საკუთარი თავით დაქანცულ საზოგადოებებში.
სწორედ ამიტომაა სამყაროს დასასრული ძალიან დასავლური აღქმა, გარკვეული ევროპული ფსიქიზმის სიმპტომი: შთაბეჭდილება იმისა რომ მსოფლიო ისტორიაში შენი რიგი წავიდა. სცადე მსოფლიოს გარდაქმნა მაგრამ შედეგად მიიღე კატასტროფა //საბჭოთა კავშირი, ნაციზმი//.
მექსიკაში, სადაც ეკონომიკური განვითარება აღწევს 4 პროცენტს, ეს გრძნობა არ არსებობს.
კატასტროფისტული შიშები განსაკუთრებით მძაფრია 1989 წლიდან. ბერლინის კედლის დამხობის შემდეგ ფიქრობდნენ რომ კაპიტალიზმი და დემოკრატია დამკვიდრდებოდნენ ერთად.
მოლოდინი არ გამართლდა და იმედგაცრუება ზოგჯერ იწვევს გაჯავრებას. სამყაროს დასასრულის შიში წინაპრებისგან მიღებული შიშია.
რა ბუნებისაა ჩვენი შიში?
სამყაროს დასასრული აპოკალიფსის გაგებით ჩნდება ებრაულ რელიგიაში და შემდეგ ქრისტიანობის პირველ საუკუნეში. «აპოკალიფსი» ნიშნავს გამოცხადებას: ღმერთმა რომ გაიმარჯვოს სამყარომ უნდა დათმოს. სამყაროს დასასრული მაშ არის ბოლოს და ბოლოს მისგან გაღწევის იმედის სიმბოლო, ესაა ხსნის სინონიმი.
დღეს ეს აპოკალიფსი სხვანაირია. ისაა დასასრული გამოცხადების,ღმერთის გარეშე. ნახეთ 11 სექტემბრის თუ ფუკუშიმას ფოტოები. ესაა ხატი დასასრულისა ხვალინდელი დრის გარეშე.
დღეს განა გარადაუვალი კატასტროფის გრძნობაზე მეტად აზრის დაკარგვისმუაზრობის გრძნობა არ ბატონობს?
კატასტროფისტული შიშების გაბატონების მიზეზია "სამყაროში დაკარგვის" განცდა-განცდა იმისა რომ აღარაფერია შესაძლებელი, რომ სინამდვილე აღარ პასუხობს ჩვენს არც ერთ მოლოდინს მფლობელობის დაკარგვის განცდა.
სამყაროს დასასრული არის "სამყაროში დაკარგვის" ყოველდღიური განცდის ავადმყოფური ვერსია. ნახეტ სტივ მაკ კვინის ფილმი შეიმის გმირი...ის ცხოვრობს ვირტუალურ სამყაროში.მას აღარ ესმის თუ რა ხდება მის ირგვლივ. მას არა აქვს სამყარო. მას სურს ყველაფრის დაანგარიშება,ყველაფრის წინასწარ წარმოდგენა, მაგრამ გვერდს აუვლის იმას რაც ხვდება... ყოველგვარი სიახლე, ყოველგვარი განსხვავება ჩანს საშიშროებად.
სამყარო რომელიც აღარ პასუხობს, რომელიც აღარაა ჩვენი მისწრაფებების სიმაღლეზე, რჩება ასეთი სამყაროს ოდესმე დამთავრების ერთადერთი იმედი.
სამყაროში დაკარგვის სოციალური მიზეზების გარდა ანგარიშგასაწევია ტექნიკური ინსტრუმენტების მნიშვნელობაც...რათა მოვახდინოთ ჩვენს ცხოვრებათა რაციონალიზაცია და არ ვენდოთ ყოველდღიურობის წესრიგის დამრღვევ სიახლეს.
რას უწოდებთ თქვენ ადამიანს სამყაროს გარეშე?
ადამიანი სამყაროს გარეშე არის ის ვინც ჩამოშორებულია იმისგან რაც მას შეუძლია, ძალუძს.
მე ვფიქრობ რა თქმა უნდა სოციალურ გაჭირვებაზე როდესაც ადამიანს აღარა აქვს დადებით მომავალში ჩაწერის საშუალებები. ის გაძარცულია ეკონომიკური სისტემის მიერ.
მას აღარ სწამს ამ სამყაროსი. დღეს სამყაროს დაკარგვა არის აგრეთვე დაუნახაობა იმისა რომ სამყარო არსებოდა ჩვენამდე და იარსებებს ჩვენს შემდეგ-არსებობა აწმყოში. ტრდერების მსგავსად. ეს ფენომენი არაა დაკავშირებული მხოლოდ სიღატაკესთან. პრეზენტიზმი ძალიან ახლოსაა კატასტროფასთან.
საკუთარი თავის და აწმყოს ეს მომხრეობა ხშირად იწვევს უბედურებას და არის აოხრების მიზეზი. სამყაროს მოკლებული კრიმინალური ფიგურა ჰიტლერი ამბობდა: "ჩვენ დავმარცხდებიტ მაგრამ ჩვენ თან წავიყოლებთ სამყაროს". ის მიისწრაფოდა გამარჯვებისკენ აპოკალიფსის ფასადაც. ნაპოლეონი მიისწრაფოდა დიდებისკენ ანუ ცდილობდა მომავალ ისტორიაში ჩაწერას.
სამყაროს ფლობა არის არის ჰორიზონტის ფლობა,ცოდნა იმისა რომ საკუთარი ცხოვრების იქით არის მომავალი, ესაა ისტორიის განცდა.
სამყაროს ფლობა არის არის ჰორიზონტის ფლობა,ცოდნა იმისა რომ საკუთარი ცხოვრების იქით არის მომავალი, ესაა ისტორიის განცდა.
იმის ცოდნა რომ სამყარო ჩვენზე ძველია და იარსებებს ჩვენს შემდეგაც ძალიან გამამხნევებელია. ეს აჩენს მხსნელ დისტანციას აწმყოს მიმართ.
თქვენ ამბობთ რომ გავრცელებულ კატასტროფიზმს აგვს მძიმე პოლიტიკური სედეგები...
კატასტროფიზმი ხშირად არის არგუმენტი არსებული მდგომარეობის შენარჩუნების სასარგებლოდ. გადარჩენის და გადარჩენის და საფრთხის სახელით უკიდურესი მემარცხენეები დაიცავენ სახელმწიფო განგებას,მემარჯვენები გაამკაცრებენ უშიშროების წესებს,პოლიტიკური ეკოლოგია თავის ზღვარს ნახავს ყველანაირ ფასად სიცოცხლის შენარჩუნებაში. მთელ პოლიტიკურ სიტყვას დღეს განსაზღვრავს კატასტროფა.აიღეთ ევროპული ტრაქტატი. იქ არაა ლაპარაკი შესაძლებლის გააზრებაზე. იქ ლაპარაკია აუცილებლის დამკვიდრებაზე.
გადარჩენის ამ ლოღიკას ვეღარ აწონასწორებს პროგრესი. ანტიკატასტროფისტული კანონები არის კატასტროფიზმის მიზანსცენა.
თავისუფლება და პროგრესი შეიძლება დაიკარგოს გადარჩენის და უსაფრთხოების ამ ლოღიკაში.
აღარაა დებატი, აღარაა კონფლიქტები. არადა თავისუფლება გულისხმობს რისკებს.
კატასტროფისგან შორს, როგორ გარდავქმნათ სამყარო?
გაუთავებლად გველაპარაკებიან კატასტროფაზე და გრძელვადიან პოლიტიკაზე დედამიწის გადასარჩენად. მაგრამ ეს ეწინააღმდეგება პოლიტიკოსთა მოკლე ვადას. პროგრესი უნდა გადავიაზროთ ნაკლებად გულუბრყვილოდ.
თანამედროვეობა გაჩნდა რწმენისგან რომელიც დაემხო,ისე როგორც ანტიკური და რელიგიური კოსმოსის რწმენა. ამ გამოცდილების საფუძველზე მე-17 საუკუნეში გაჩნდა სამყაროს ახლებური წარმოდგენა.
პროგრესის იდეა გაჩნდა როგორც ახალი დაპირება. შოას თუ ჰიროსიმას შემდეგ ჩვენ ვეღარ დავუბრუნდებით ამ დაპირებას.
უმჯობესია განვითარება იმისა რასაც მე ვუქოდებ შეიძლებას პოლიტიკას და,ამდენად,აუცილებლის პოლიტიკის უარყოფა.
შეიძლებას პოლიტიკა გულისხმობს ერთად ცხოვრების, კოოდაპერატივების, საპროტესტო მოძრაობის გამოცდილებას,ექსპერიმენტებს.
ამდენია სამყაროში ღატაკი სოციალური ერთეულების შიგნით აზრის, მნიშვნელობის აღდგენის ცდა.
ეხლა ეს ინიციატივები არსებობს ლოკალურ დონეზე. არაა ამაო იმედი იმისა რომ ისინი ოდესმე განვითარდებიან იმ ხალხებში რომლებიც შესძლებენ ეკონომიკური და სოციალური ოპტიმიზმის ხელახლა შერიგებას თავისუფლების მოთხოვნებთან.
მე მეეჭვება რომ ეს მოხდება ევროპაში.
ეს საინტერესო საუარი ალექსანდრა შვარცბროდთან და სესილ დომასთან დაიბეჭდა ფრანგულ გაზეთში "ლიბერასიონ" // 2012.10.15,რუბრიკით "წიგნები"//
http://www.liberation.fr/livres/2012/10/15/l-idee-de-catastrophe-impregne-les-societes-fatiguees-d-elles-memes_853395
«L’idée de catastrophe imprègne les sociétés fatiguées d’elles-mêmes»
Interview Michaël Foessel Philosophe
Michaël Fœssel est philosophe, pas Nostradamus. Dans Après la fin du monde,
son dernier livre (Seuil), il ne se livre à aucune prédiction
hasardeuse mais démontre comment, face aux crises multiples, l’exigence
de progrès a laissé place à l’angoisse et au catastrophisme. Ce
spécialiste de philosophie politique, maître de conférences à
l’université de Bourgogne, estime qu’il est préférable de repenser le
progrès à partir des expériences politiques alternatives, mouvements
coopératifs ou de contestation. Il est bien placé pour les étudier, lui
qui partage sa vie entre Berlin et Paris.
No comments:
Post a Comment