3.26.2013

ტრაღიკული კავკასია. ჩეჩენი მხატვარი პეტრე ზახაროვი:

პეტრე ზახარის ძე ზახაროვი,
1842, ავტოპორტრეტი
1819 წლის 14 სექტემბერს კავკასიის პროკონსულმა ა.პ. ერმოლოვმა ჩაატარა "დაშინების ოპერაცია". აი რას წერს თვითონ ის თავის ჩანაწერებში:

"მინდოდა მუდამ მოთარეშე ჩეჩნების და განსაკუთრებით ჩვენთვის ცხენების მპარავ ჩეჩენთა სოფლების დასჯა და ვიფიქრე ამ ჩეჩნების გაყრა აკსაის მიწებიდან... მე ვიცოდი რომ მაგარ და ტყიან ადგილებში მდებარე ამ სოფლების წინააღმდეგ შეტევისას ჩვენი დანაკლისი საგრძნობი იქნება თუ კი ამ სოფლების მკვიდრნი არ მოაშორებენ მათ ცოლ-შვილს და ქონებას რომელთაც ისინი მუდამ თავგანწირვით იცავენ. მე ვიცოდი რომ მათ ცოლ-შვილის მოშორებას აიძულებს მხოლოდ საშინელი, თავზარდამცემი მაგალითი.

მე დონის ჯარის გენერალ-მაიორ სისოევს ვუბრძანე მცირე რაზმით და კაზაკების შეძლებისდაგვარად შეგროვებით თერგზე მდებარე სოფელი დადან-იურტის ალყაში მოქცევა და მცხოვრებლებისთვის სოფლის დატოვების შეთავაზება. წინააღმდეგობის გაწევის შემთხვევაში კი წინააღმდეგობის გამწევთა დაუნდობლად იარაღით დასჯა.

ჩეჩნებმა არ მიიღეს წინადადება და ისინი გააფთრებით იცავდნენ თავს.

თითქმის ყოველი ეზოს ირგვლივ იყო მაღალი კედელი და საჭირო იყო ყოველი მათგანის შეტევით აღება.

მიხეილ იურის ძე
ლერმონტოვი. 1834 წლისთვის,
ზახაროვ-ჩეჩენი
ჯარისკაცების სახლებში შეჭრისას მრავალი ჩეჩენი ამ ჯარისკაცების თვალწინ ხოცავდნენ თავის ცოლებს რათა ისინი არ ჩავარდნოდნენ ხელში მტერს. მრავალი ქალი ხანჯლით ესხმოდა თავს ჯარისკაცებს.

დღის დიდი ნაწილის მანძილზე გრძელდებოდა ყველაზე შეუპოვარი ბრძოლა და არც ერთ სოფელში არ განგვიცდია ასეთი დანაკლისი იმიტომ რომ ოფიცრების გარდა დავკარგე ორასამდე კაცი. მოწინააღმდეგის მხრიდან გაიჟლიტა ყველა იარაღის მქონი და ამ მოკლულთა რაოდენობა არ უნდა ყოფილიყო ოთხას კაცზე ნაკლები. ტყვედ ავიყვანეთ 140-ამდე ქალი და ბავშვი რომლებიც ჯარისკაცებმა შეიბრალეს იმიტომ რომ ისინი დაუცველები იყვნენ და ითხოვდნენ შეწყალებას //მაგრამ გაცილებით მეტი მოკლეს ან დაიღუპნენ სახლებში არტილერიის მოქმედებისგან თუ ხანძრისგან//.

ჯარისკაცებს დარჩათ საკმაოდ დიდი ნადავლი ვინაიდან სოფლის მცხოვრებლები იყვნენ უდიდესი ყაჩაღები და მათი მონაწილეობის გარეშე არ ხდებოდა არც ერთი ქურდობა და ყაჩაღობა. ქონების უდიდესი ნაწილი კი დაიღუპა ცეცხლში.

200 სახლისგან შემდგარი სოფელი 14 სექტემბერს საძირკვლამდე აოხრებულია."

ერთ-ერთი ტყვე იყო 3 წლის ჩეჩენი ბიჭი. არც მისი სახელი და არც მისი დაბადების ზუსტი თარიღი ცნობილი არაა. ერმოლოვმა ბავშვი აღსაზრდელად გადასცა მის კაზაკ ზახარ პობედონოსოვს. მომავალმა მხატვარმა ამ კაზაკის სახელისგან მიიღო გვარი და მამის სახელი.

4 წლის შემდეგ კი, 1823 წელს, ბავშვი აიყვანა კავკასიის პროკონსულის ბიძაშვილმა. პეტრე ნიკოლოზის ძე ერმოლოვმა ის წაიყვანა თავის ოჯახში.

ალეკსეი პეტროვიჩ
ერმოლოვი, 1843,
მხატვარი ზახაროვ-ჩეჩენი,
რუსული მუზეუმი
ამ ბავშვს აღმოაჩნდა მისწრაფება მხატვრობისკენ.

"უცნაური ბიჭია პეტრუშა,- წერდა თავის დედას მოსკოვში პ.ნ.ერმოლოვი - წერა-კითხვას არ სწავლობს მაგრამ ხატავს ყველაფერს რაც ხელში მოხვდება. ალბათ საკმაოდ კარგი მხატვარი გამოვა".

ბავშვი მოწაფედ მიაბარეს ფერმწერ ლევ ალეკსანდრეს ძე ვოლკოვს. საინტერესოა რომ ის არ იღებდა ფულს გაკვეთილებში ვინაიდან თვლიდა რომ მისი ჯილდო იქნება მისი მოწაფეების წარმატება.

1830 წელს ზახაროვი გარეშე მოწაფედ მიიღეს საიმპერატორო სამხატვრო აკადემიაში. 1833 წელს ის გახდა მუდმივი მოწაფე. 1835 წელს მას ვერცხლის მცირე მედლები მიანიჭეს სურათისთვის "დედაბერი, კარტით მკითხავები" და 1836 წელს სურათისთვის "პორტრეტის თავი".

აკადემიის დამთავრების შემდეგ პეტრემ მიიღო კლასგარეშე //თავისუფალი// მხატვრის წოდება.

ზახაროვი ძირითადად ხატავდა თანამედროვეთა პორტრეტებს, თუმცა 1839 წელს მან გამოფინა სურათი რელიგიურ თემაზე მაცხოვრის ცდუნება ეშმაკის მიერ.

ზახაროვის ყველაზე ცნობილ ქმნილებად ალბათ გახდა მისი მშობლიური სოფლის მომსპობი გენერალი ა.პ.ერმოლოვის პორტრეტი. ეს სურათი დაიხატა ა. სტოლიპინისთვის პოეტის მიერ პრაპორშჩიკთა სკოლის დამთავრების შემდეგ. 1944 წელს ჩეჩნების დეპორტაციის შემდეგ წმენდაში მოყვა მე-19 საუკუნის ერთადერთი ჩეჩენი მხატვარი პეტრე ზახარის ძე ზახაროვიც.

ამ სურათის ავტორად გამოაცხადეს ვიღაც ბუდკინი. ეხლა საბედნიეროდ ყველაფერი თავის ადგილასაა.

პეტრე ზახარის ძე ზახაროვი,
1842, ავტოპორტრეტი
მხატვარმა თავისი თავი გამოსახა ნაბადში და ფაფახში, რატომ? სრულებით გარუსდა, მიიღო მართლმადიდებლობა, დაივიწყა ჩეჩნური ენა, ალბათ არც მშობლიური ადგილები ახსოვდა. მიუხედავად ამისა პეტრე ზახარის ძეს უნდოდა რომ
შთამომავლებს ის დამახსოვრებოდათ როგორც ჩეჩენი. ის ჯიუტად აწერდა ხელს თავის სურათებს როგორც "ზახაროვი ჩეჩნებიდან" ან "ზახაროვი-ჩეჩენი".მხატვარი ზახაროვ-ჩეჩენის ცხოვრება არ ყოფილა განსაკუთრებით ბედნიერი. სამხატვრო აკადემიას უნდოდა მისი გაგზავნა სტაჟირებისთვის იტალიაში, მაგრამ ნიკოლოზ პირველი ჯიუტად შლიდა მის გვარს გასაგზავნთა სიიდან. არადა თბილ მხარეებში ყოფნა კარგი იქნებოდა მკერდით, ჭლექით დაავადებული მხატვრისთვის.

მას და მისი მასწავლებლის ქალიშვილ გლაფირას შეუყვარდათ ერთმანეთი, მაგრამ ვოლკოვი კატეგორიულად ეწინააღმდეგებოდა მათ ქორწინებას და მან გლაშა მაშინვე გაისტუმრა პეტერბურგიდან პროვინციაში.

ამ ისტორიის სამახსოვროდ ვოლკოვებს დარჩათ ზახაროვის მიერ დახატული გლაფირას პორტრეტი....
 ერმოლოვების ბავშვების პორტრეტი, 1839,
ზახაროვ-ჩეჩენი,ტრეტიაკოვის გალერეა
Портрет детей Ермоловых. 1939.
Захаров-Чеченец. Третьяковка
პეტრე ზახარის ძე გახდა ცნობილი მხატვარი, საპატიო მოქალაქე, მაგრამ ის ავადმყოფი და უფულო იყო. მას ალბათ არ ჰქონია არც სულიერი სიმშვიდე.

მატერიალური მდგომარეობის გამოსასწორებლად მან სამსახური დაიწყო მხატველად სამხედრო სამინისტროს სამხედრო დასახლებების დეპარტამენტში.

მაგრამ 1842 წელს მისი ავადმყოფობა გამწვავდა და ის იძულებული იყო დაენებებინა თავი სამსახურისთვის. ის გადავიდა მოსკოვში სადაც მისი საქმეები უკეთესად წავიდა.

მან დახატა ერმოლოვის პოერტრეტი რომელშიც მიიღო აკადემიკოსის წოდება.

ის შეხვდა ქალს რომელიც გახდა მისი მეუღლე. ზახაროვი და ალეკსანდრა პოსტნიკოვა დაქორწინდნენ 1846 წლის იანვარში.

მაგრამ რამოდენიმე თვის შემდეგ ალეკსანდრა გარდაიცვალა და იმავე 1846 წელს გარდაიცვალა მხატვარიც.

პეტრე ზახაროვ ჩეჩენი მაშინ 30 წლის იყო.
პეტრე ზახარის ძე ზახაროვი,
1830, ავტოპორტრეტი
Захаров Петр Захарович. 1830.
 Автопортрет



1995 წლამდე ეს სურათი და ზახაროვის კიდევ რამოდენიმე ნაწარმოები იყო გროზნოს ხელოვნების მუზეუმში. გროზნოს საბჭოთა დემოკრატიზაციის შემდეგ ამ დღეშია და სარესტავრაციოდ არის მოსკოვში.იმედია რომ საბჭოთა დემოკრატების ხელში ჩავარდნილ ქვეყნებთან ერთად ეშველება ამ სურათსაც.

 Захаров-Чеченец
Понедельник, 08 Марта 2010 г. 12:32
дневник
Дневник DLD

Захаров-Чеченец или Однажды русский генерал из гор к Тифлису проезжал

Однажды русский генерал
Из гор к Тифлису проезжал;
Ребенка пленного он вез.
Тот занемог, не перенес
Трудов далекого пути;
Он был, казалось, лет шести,
Как серна гор, пуглив и дик
И слаб и гибок, как тростник.

Так могла бы начинаться история о Петре Захаровиче Захарове, чеченском мальчике, ставшем известным русским художником.

Захаров-Чеченец Петр Захарович. 1842. Автопортрет.


14 сентября 1819 года проконсул Кавказа А.П. Ермолов осуществил «акцию устрашения». Вот что он сам пишет в своих записках.

«Желая наказать чеченцев, беспрерывно производящих разбой, в особенности деревни, называемые Качкалыковскими жителями, коими отогнаны у нас лошади, предположил выгнать их с земель Аксаевских, которые занимали они, сначала по условию, сделанному с владельцами, а потом, усилившись, удерживали против их воли. При атаке сих деревень, лежащих в твердых и лесистых местах, знал я, что потеря наша должна быть чувствительною, если жители оных не удалят прежде жен своих, детей и имущество, которых защищают они всегда отчаянно, и что понудить их к удалению жен может один только пример ужаса.

В сем намерении приказал я Войска Донского генерал-майору Сысоеву с небольшим отрядом войск, присоединив всех казаков, которых по скорости собрать было возможно, окружить селение Дадан-юрт, лежащее на Тереке, предложить жителям оставить оное, и буде станут противиться, наказать оружием, никому не давая пощады. Чеченцы не послушали предложения, защищались с ожесточением. Двор каждый почти окружен был высоким забором, и надлежало каждый штурмовать. Многие из жителей, когда врывались солдаты в дома, умерщвляли жен своих в глазах их, дабы во власть их не доставались. Многие из женщин бросались на солдат с кинжалами.

Большую часть дня продолжалось сражение самое упорное, и ни в одном доселе случае не имели мы столько значительной потери, ибо кроме офицеров простиралась оная убитыми и ранеными до двухсот человек. Со стороны неприятеля все, бывшие с оружием, истреблены, и число оных не менее могло быть четырехсот человек. Женщин и детей взято в плен до ста сорока, которых солдаты из сожаления пощадили как уже оставшихся без всякой защиты и просивших помилования (но гораздо большее число вырезано было или в домах погибло от действия артиллерии и пожара). Солдатам досталась добыча довольно богатая, ибо жители селения были главнейшие из разбойников, и без их участия, как ближайших к линии, почти ни одно воровство и грабеж не происходили; большая же часть имущества погибла в пламени. Селение состояло из 200 домов; 14 сентября разорено до основания.»

Одним из пленных оказался 3-х летний чеченский мальчик. Ни его имя, ни точная дата рождения его неизвестны. Ермолов передал ребенка на воспитание своему вестовому, казаку Захару Недоносову. По его имени будущий художник получил фамилию и отчество. А через 4 года, в 1823 году мальчика пригрел кузен проконсула Кавказа, Петр Николаевич Ермолов, взяв его в свою семью.

Ермолов Петр Николаевич. Захаров-Чеченец.


Портрет детей Ермоловых. 1939. Захаров-Чеченец. Третьяковка.


У приемыша обнаружилась склонность к рисованию. «Странный мальчик Петруша, - писал П.Н. Ермолов матери в Москву- Кроме обучения грамоте он рисует все, что попадается под рукой. Видимо, будет художник и неплохой.» Мальчика определили в ученики к живописцу Льву Александровичу Волкову. Интересно, что тот никогда не брал денег за уроки, считая, что наградой ему будет успехи его учеников.

Волков Лев Александрович. Захаров-Чеченец.


В 1830 году Захаров был принят «посторонним учеником» в Императорскую Академию художеств, а в 1833 году он стал постоянным учеником. В 1835 году за картину «Старуха, гадающие в карты» и в 1836 за «голову портрета» Петр был награжден малыми серебряными медалями. По окончании Академии получил звание внеклассного (свободного) художника. В основном, Захаров рисовал портреты современников, хотя в 1839 году он выставлял картину на религиозный сюжет «Искушение Спасителя дьяволом».

Наверное, самым известным произведением Захарова стал портрет А.П.Ермолова, генерала, уничтожившего его родное селение.

Ермолов Алексей Петрович. 1843. Захаров-Чеченец. Русский музей.


Алексей Петрович Ермолов. 1843. Захаров-Чеченец. Музей Тропинина (авторское повторение)
Лермонтов Михаил Юрьевич. Около 1834. Захаров-Чеченец.


Эта картина была написана для А. Столыпина вскоре после окончания поэтом школы прапорщиков. В 1944 году, после депортации чеченцев, под чистку попал и единственный художник-чеченец XIX века, Петр Захарович Захаров. Картина была приписана некоему Будкину. К счастью, сейчас все снова стало на свои места.

Посмотрим на другие портреты кисти Захарова-Чеченца.

Иноземцев Федор Иванович (врач). 1844. Захаров-Чеченец. Третьяковка.


Грановский Тимофей Николаевич (историк). 1845. Третьяковка.


Можем мы увидеть и самого художника. Вот он в юности.
Захаров Петр Захарович. 1830. Автопортрет


А через 12 лет художник изобразил себя в бурке и папахе. Почему? Он совсем обрусел, принял православие, забыл чеченский язык, вряд ли помнил родные места. И, тем не менее, Петр Захарович пожелал остаться в памяти потомства чеченцем. Он упрямо подписывал свои картины «Захаров из чеченцев» или «Захаров-Чеченец».



Захаров Петр Захарович. 1842. Автопортрет.


До 1995 года эта картина (и еще несколько других произведений Захарова) находилась в Художественном музее г. Грозного. Сейчас эти полотна на реставрации в Москве. Выглядят они примерно так:


Будем надеяться, что их удастся восстановить.

Что ж, пора закончить рассказ про художника. Его судьбу нельзя назвать особо счастливой. Академия художеств собиралась послать Захарова на стажировку в Италию, но Николай I упорно вычеркивал его фамилию из списка. А между тем, пребывание в теплых краях было бы очень кстати: Захаров «страдал грудью», у него был туберкулез. Он влюбился в Глафиру, дочь своего учителя, та ответила ему взаимностью. Но Волков был категорически против этого брака, и, едва узнав о любви дочери и ученика, тут же отослал Глашу из Петербурга в провинцию. На память об этой истории у Волковых остался портрет Глафиры, написанный Захаровым. «Глаза мои падают на знакомый тебе портрет девушки с опущенными взорами и с кольцом в руке – и я не могу отвести глаз от этого образа ангельской кротости и миловидности, и очень ясно понимаю, что Захаров был не только живописец, но и поэт, не только поэт, но и влюбленный в Глашу» - так писал А.Д.Галахов второй дочери Волкова, Ларисе Львовне.

Петр Захарович стал известным художником, почетным гражданином, но не было ни денег, ни здоровья, ни, вероятно, душевного спокойствия. Чтобы поправить материальное положение, он поступает на службу в департамент военных поселений Военного министерства в качестве рисовальщика. «Потеряв здоровье и при том надежды быть отправленным за границу, я покорился судьбе, решил избрать хоть немного, но верный кусок хлеба» - писал он в 1841 году. Но в 1842 году обострилась болезнь, и Захаров был вынужден оставить службу. Он переехал в Москву, где дела немного пошли на лад. Он написал портрет Ермолова. за который получил звание академика, и встретил женщину, которая стала его женой. Захаров обвенчался с Александрой Постниковой в январе 1846 года. Увы, через несколько месяцев она умерла, а вскоре, в том же 1846 году, скончался и художник. Было ему 30 лет.

Постникова Наталья Алексеевна. 1845. Захаров-Чеченец. Третьяковка


Жена купца Постникова П.И., мать жены художника.

No comments: