ამას წინ ვიღაც იდიოტებმა მოითხოვე დანტეს ამოღება იტალიის და არა მარტო იტალიის სკოლების პროგრამებიდან, აი სწორედ იმათ ჯინაზე...
რუსეთის წმინდა იოანეს უნივერსიტეტში მოხსენებებით თემაზე "პიროვნება როგორც აბსოლუტის მოწმე" გამოვიდნენ პოეტი, ფილოლოგიურ მეცნიერებათა კანდიდატი, ღვთისმეტყველების დოქტორი ოლღა სედაკოვა და შვეიცარიის ფრიბურის უნივერსიტეტის პროფესორი უბერტო მოტა. ეს იყო კონფერნციაზე "დასავლეთი და აღმოსავლეთი კრიზისი როგორც გამოცდა და იმედი". კონფერენცია 2012 წელს ჩატარდა მილანში //8-20 ოქტომბერი // და მოსკოვში //18-20 ნოემბერი//.
იყო თუ არა კრიზისული დანტეს დრო?
დანტე, ყოველ შემთხვევაში, მას განიცდიდა როგორც აბსოლუტურად კრიზისულ დროს როგორც სახელმწიფოებრივ ისე საეკლესიო ცხოვრებაში //იხ. მოციქული პეტრეს სიტყვები იმდენად ცუდად დატვირთულ, ბოროტებით იმდენად დატვირთულ "ჩემს პატარა გემზე" რომ მას ელის დაღუპვა:
e qual esce di cuor che si rammarca,tal voce uscì del cielo e cotal disse:«O navicella mia, com’ mal se’ carca!»(Purg. XXXII).
დანტე თვლიდა რომ ცხოვრების ასე გაგრძელება შეუძლებელი იყო. თანამედროვე სოციალური მოაზროვნეების თქმით ჩვენი ცივილიზაციის პირდაპირი გაგრძელება შედის ჩიხში.
ეს აზრი ჰგავს დანტეს აზრს,მაგრამ დანტეს მსოფლმხედველობა სხვაა: ჩვენს თანამედროვეებს სიტყვაში "კრიზისი" თითქმის არ ესმით დანტესთვის ცენტრალური ფესვი "სამსჯავრო".
"კომედია" იწყება იმით რომ თავისი გზით მიმავალი მისი პროტაგონისტი და მთხრობელი შევიდა "პირდაპირი გაგრძელების" ჩიხში. მაგრამ აქ ჩაერივნენ სხვა ძალები.
შემდეგ თხრობისას //შეხვედრა ბეატრიჩესთან მიწიერ სამოთხეში, კერძოდ, ბეატრიჩეს მიერ დანტეს გასამართლება//, ამ ძალებს არასოდეს მიუტოვებიათ დანტე მაგრამ მას არ სურდა ამის გაგება.
გზა,რომელსაც თავიდან ეწოდება შეცდომა //ბუნდოვანი ზნეობრივი შეფასებით//, სინამდვილეში იღებს თავის ზუსტ სახელს. ისაა ღალატი. ესაა იმედის ღალატი. ცრუ გზა, ამდენად, არის გზა დაკარგული იმედით.
დანტე როგორც პოეტი, ქრისტიანი და მოქალაქე თავის მისიას ხედავდა ამ მდგომარეობის მხილებაში, ყველასთვის იმის ჩვენებაში რომ ასეთი მდგომარეობა, ბოროტების და მანკიერებათა და გარყვნილებათა ასეთი ტვირთი შეუთავსებელია ნორმალურ ადამიანურ ცხოვრებასთან. ასე არ უნდა იყოს და არც იქნება!
ამას ხმამაღლა ამბობენ როგორც ცა და მიწა ისე საიქიოს სამივე სამეფოს მცხოვრებნი.
იმას რასაც მისი თანამედროვეები ხედავდნენ როგორც ჩვეულებრივ და დასაშვებ რამეს "კომედიის" დანტე ხედავდა ბიბლიური წინასწარმეტყველების და სამსჯავროს შუქზე.
ის იმედი, რომლის ერთგულადაც აცხადებდა თავს დანტე საშუალო სტატისტიკურ ადამიანს ეჩვენება ყველა იმედის დაკარგვად, მათი ილუზორული ბუნების მხილებად.
დანტე მთლიანად კრძალავს ეშმაკობა-გაიძვერობას. ბოროტება უნდა დავინახოთ როგორც ბოროტება, ე.ი, უიმედო რამ:
Lasciate ogni speranza voi ch’ entrate.
ასეთი თვალსაზრისი,რა თქმა უნდა, ვერ ამშვიდებდა დანტეს ურთიერთობებს თანამოქალაქეებთან თუ მისი თანამედროვე ეკლესიის იერარქიასთან.
დანტე წარმატებას ვერ მოიპოვებდა ვერც პოლიტკორექტულობის თანამედროვე ხანაში. ამას წინ ვიღაცეებმა მოითხოვეს დანტეს ამოღება იტალიის და არა მარტო იტალიის სკოლების პროგრამიდან.
მე ვფიქრობ რომ აქ საქმე არაა დანტეს კონკრეტულ დანაშაულებში თანამედროვე ნორმების წინაშე //დამოკიდებულება ჰომოსექსუალიზმთან და ა.შ.//.
საქმე იმაშია რომ დანტეს რწმენით არსებობს ადამიანისთვის დაწესებული რაღაც საზღვრები და რომ ამ საზღვრების ყოველ დარღვევას მოყვება საკადრისი პასუხი.
ეს საზღვრები სიცოცხლეს გამოჰყოფენ სიკვდილისგან. არსებობს სულიერი,ან ადამიანურ პლანში-ეთიკური, სიკვდილი როდსაც ადამიანი განაგრძობს ცხოვრებას როგორც ცხოველი ან მცენარე მაგრამ როგორც ადამიანი ის უკვე მოკვდა.
დანტე სინამდვილეში სასჯელზე ანუ მიწიერი ცხოვრების შედეგებზე მეტად ლაპარაკობს იმაზე თუ რას ჰგავს ეს ცხოვრება სინამდვილეში.
აი შურიანის,ქურდის,თვითმკვლელის...ნამდვილი სახეები.
ხილვების, "სხვა სამყაროში სიარულის" შუა საუკუნეების ჟანრი მუდამ ზიდავს გამოცხადების, აპოკალიფსის სულს, მოგონებას სხვა, ჯერ უხილავი მაგრამ უკანასკნელი და პირველი რეალობის შესახებ.
"ფარულის ჩვენების" ეს სულისკვეთება დანტესთან განსაკუთრებული ძალით ვლინდება სამოთხეშიც. ის თითქოს ზურგს აქცევს გამომცდელ მოციქულს იმისთვის რომ კიდევ ერთხელ შეახსენოს რაღაც თავის თანამემამულეებს,ფლორენციელებს.
გვიანდელ შეხედულებებს ჰუმანურობის შესახებ დანტე გამოჰყავთ მაც,დაუნდობლად სასტიკ ადამიანად. მაგრამ როგორც თქვა დანტეს შესახებ ჩესტერტონმა ის ვინც ადამიანს აჩვენებს ბოროტების დაუფარავ სინამდვილეს ადამიანის მეგობარია.
დანტე ხედავს რომ არანორმალური, უსამართლო წესრიგი განწირულია.
მაგრამ დანტე მის ხანაში სხვა რამესაც ხედავს. მის მიერ საკუთარი ხანის მხილებას თან ახლავს დანტეს უძლიერესი ინტუიცია ახლის, სიახლის მოახლოების შესახებ და სამუშაო ახალი დანტესთვის, სიახლის და ახალი ცხოვრების, ახალი ცნობიერების პოეტისთვის:
Intelligenza nuova che l’Amore
Piangendo mette in lui pur su lo tira
დანტეს პოლიტიკის სფეროში გადააქვა ქრისტიანული//და განსაკუთრებით დასავლურქრისტიანული, კათოლიკური// წარმოდგენა კაცობრიობის საყოველთაო ერთიანობის შესახებ.
გაუთავებელი შინაომების და უკანონობათა მონაწილე დანტე ალბათ პირველი იყო ვინც პრაქტიკულად ფიქრობდა ერთიან იტალიაზე და ამისთვის ქმნიდა თავის "ახალ კეთილშობილ ენას", ჩანაფიქრით დიალექტებზე მაღლა მდგომს.
ცნობილია რომ დანტემ შემოიღო კაცობრიობის როგორც პოლიტიკური ერთობის ცნება და წარმოიდგინა მისი მართვა.
დანტეს თანახმად უნდა იყოს ერთიანი კეთილშობილი და უშუალოდ ციდან მმართველი საერო ხელისუფლება რომლის კანონებიც ზუსტად შეესაბამება ბუნებრივ კანონს,lex naturae-ს.
ზოგი მკვლევარი ამას ჩემი აზრით სამართლიანად მიიჩნევს კათოლიკურ უტოპიად.
გასული საუკუნის მძიმე გამოცდილების გამო ჩვენ უარვყოფთ ყველაფერ უტოპიურს, ამქვეყნად სამოთხის აგების ყოველგვარ მცდელობას. დედამიწაზე სამოთხის აგების ყოველი პროექტიდან გამოდის ნამდვილი მიწიერი ჯოჯოხეთი.
ს.ს.ავერინცევის თქმით ჩვენი ამოცანაა სხვაა: მიწიერი წყობის ყველა ფორმის არასრულყოფილების მიღებისას ჩვენ მაინც არ უნდა დავუშვათ მიწიერი ცხოვრების გადაქცევა ამქვეყნიურ ჯოჯოხეთად.
აქ არ ვაპირებ დანტეს გლობალური პოლიტიკური იდეების განხილვას.
მე უკვე დიდი ხანია რაც მაინტერესებს მისი მეორე აზრი აზრი "ახალ კეთილობილებაზე" რომელიც დაწვრილებითაა გადმოცემული მისი ტრაქტატი "ნადიმის" მეოთხე თავში და განხორციელებულია ყველაფერში რაც მან დაწერა.
აი აქ ვხედავ მე რაღაცნაირ კავშირს ჩვენს დროსთან და ერთგვარ კარნახს ჩვენი იმედისთვის რომ შეიძლება მიწიერი ცხოვრების მიწიერ ჯოჯოხეთად გადაქცევის არდაშვება.
"ახალი კეთილშობილება" არის ჩვენი დროის საკითხიც. არაა შემთხვევითი რომ პასტერნაკმა თავის რომანს "დოქტორი ჟივაგო" თავიდან დაარქვა "ახალი კეთილშობილების ნორმები".
ახალი კეთილშობილება ისაა რაზეც ღირს დაფიქრება ჩვენს დემოკრატიულ საუკუნეში როდესაც ყოველგვარი ლაპარაკი არისტოკრატიზმზე, ახალზე თუ ძველზე, გასაკიცხ რამედ ჩანს.
დანტეს აზრი საკმაოდ მარტივია კეთილშობილების ჩვეულებრივ //გენეალოგიურ, წოდებრივ, ფინანსურ// გაგებას ის თვლის ერესად, მწვალებლობად,ყოველგვარი ეთიკური შეცდომის და დაბნეულობის ფესვად.
კეთილშობილება არის საკუთარი ბუნების სრულყოფა-სრულყოფილება როგორც ადამიანში ისე ქვაში ან ცხენში. კეთილშობილი ცხენი ცუდ ცხენზე უფრო ცხენია.
წინაპრები,და,მით,უმეტეს, ქონება, ვერ ქმნიან ამ სრულყოფა-სრულყოფილებას. პირიქით, დანტეს აზრით სიმდიდრე საფრთხეა კეთილშობილებისთვის.
კეთილშობილება არის პირადი ნიჭი და პირადი შრომის ნაყოფი.
ასე რომ საკითხავია თუ რა არის ადამიანის ბუნება, როდისა ადამიანი სავსებით ადამიანი?
ანტიკური//არისტოტელური// ეთიკის მემკვიდრისთვის,სავსებით ადამიანია გონიერი და სიკეთის არჩევის მდგრადი ჩვევის მქონე არსება.
სიკეთის ამრჩევი ადამიანი ბედნიერია. ყველა სხვა არჩევანი აუბედურებს ადამიანს.
სულის კეთილშობილებას დანტე ადარებს ცას და სათნოებებს კი ადარებს ამ ცაზე მყოფ ვარსკვლავებს.
მარტო სათნოებიდან ჯერ არ გამომდინარეობს კეთილშობილება.
ყველა ეთიკური შეცდომის ფესვად დანტე თვლის არასწორ წარმოდგენას კეთილშობილების შესახებ.
საზოგადოებაში კეთილშობილების შექმნის და შენარჩუნების საკითხი დანტეს აზრით პრაქტიკული საკითხია.
დანტე კეთილშობილების აღზრდაზე ლაპარაკობს ბოტანიკური სახეების გამოყენებით. ის ლაპარაკობს კეთილშობილების აღზრდაზე იმთავითვე კეთილშობილ ყლორტში და კეთილშობილი მცენარის დამყნობაზე არაკეთილშობილ მცენარეზე.
ბოტანიკური მეტაფორების გაგრძელებისას აქ ვიპოვით ევროპაში განვითარებული და მოქმედი ჰუმანიტარული აღზრდა-განათლების სისტემის ფესვს და მარცვალს.
ბევრი ამტკიცებს რომ ამ სისტემას ეხლა ბოლო ეღება //"განმანათლებელთა პროექტის" დასასრული და ბოლოს "რენესანსული პროექტის" დასასრული//: კეთილშობილი ადამიანის დასასრული და ბოლო.
მე ვფიქრობ რომ ესაა ყველაზე სერიოზული გამოწვევა ჩვენი დროისთვის. წოდებრივი არისტოკრატიზმი დანტეს დროისგან განსხვავებით უკვე დიდი ხანია რაც არაა ჩვენი პრობლემა. მხილება ერეტიკული წარმოდგენისა წოდებრივი არისტოკრატიზმის შესახებ აღარაა საჭირო.
ჩვენი პრობლემა ისაა რომ საზოგადოებას უნდა ნებისმიერად გაგებული კეთილშობილების მოშორება თავიდან.
ეს თითქოს ეწინააღმდეგება ეგალიტარიზმის იმპერატივს.
თანამედროვე "ელიტა" ჩანს დემონსტრატიულად არაკეთილშობილად.
ჩვენ ვხედავთ ახალ ჰუმანიზმს ჰუმანიტარულობის გარეშე.
ამცირებენ საუკუნეების მანძილზე ქრისტიანული ცივილიზაციის შთამაგონებელი ადამიანის სახეს რომლის ბუნებაცაა მუდმივი სწრაფვა ზრდისკენ, განახლებისკენ.
თანამედროვე ცივილიზაცია ყველანაირი საშუალებით ბოჭავს და თრგუნავს ადამიანის სწრაფვას ზრდისკენ,"საკუთარი თავის გადაჭარბებისკენ".
კონფერენცია მოაწყვეს ფონდმა ქრისტიანული რუსეთი //იტალია//, იტალიურმა კულტურის ინსტიტუტმა მოსკოვში და კულტურის ცენტრმა //პოკროვსკიე ვოროტა//. კონფერენციაში მონაწილეობა მიიღეს მილანის სახელმწიფო უნივერსიტეტმა,მილანის კათოლიკურმა უნივერსიტეტმა, მილანის ამბროსიანულმა ბიბლიოთეკამ, ქრისტიანული ფესტივალი Meeting Rimini-ს ფონდმა, რუსეთის წმინდა იოანე ღვთისმეტყველის მართლმადიდებლურმა უნივერსიტეტმა //ნოსკოვი//, თანამედროვე ისტორიის მუზეუმმა //მოსკოვი//.
Конференция организована фондом «Христианская Россия» (Италия), Итальянским институтом культуры в Москве и культурным центром «Покровские ворота». В мероприятии приняли участие: Государственный университет (Милан), Католический университет (Милан), Амвросианская Библиотека (Милан), Фонд Христианского Фестиваля Meeting Rimini (Римини),Российский Православный Университет Святого Иоанна Богослова (Москва), Музей современной истории (Москва).
http://www.pravmir.ru/olga-sedakova-dante-novoe-blagorodstvo-video/
იყო თუ არა კრიზისული დანტეს დრო?
დანტე, ყოველ შემთხვევაში, მას განიცდიდა როგორც აბსოლუტურად კრიზისულ დროს როგორც სახელმწიფოებრივ ისე საეკლესიო ცხოვრებაში //იხ. მოციქული პეტრეს სიტყვები იმდენად ცუდად დატვირთულ, ბოროტებით იმდენად დატვირთულ "ჩემს პატარა გემზე" რომ მას ელის დაღუპვა:
e qual esce di cuor che si rammarca,tal voce uscì del cielo e cotal disse:«O navicella mia, com’ mal se’ carca!»(Purg. XXXII).
დანტე თვლიდა რომ ცხოვრების ასე გაგრძელება შეუძლებელი იყო. თანამედროვე სოციალური მოაზროვნეების თქმით ჩვენი ცივილიზაციის პირდაპირი გაგრძელება შედის ჩიხში.
ეს აზრი ჰგავს დანტეს აზრს,მაგრამ დანტეს მსოფლმხედველობა სხვაა: ჩვენს თანამედროვეებს სიტყვაში "კრიზისი" თითქმის არ ესმით დანტესთვის ცენტრალური ფესვი "სამსჯავრო".
"კომედია" იწყება იმით რომ თავისი გზით მიმავალი მისი პროტაგონისტი და მთხრობელი შევიდა "პირდაპირი გაგრძელების" ჩიხში. მაგრამ აქ ჩაერივნენ სხვა ძალები.
შემდეგ თხრობისას //შეხვედრა ბეატრიჩესთან მიწიერ სამოთხეში, კერძოდ, ბეატრიჩეს მიერ დანტეს გასამართლება//, ამ ძალებს არასოდეს მიუტოვებიათ დანტე მაგრამ მას არ სურდა ამის გაგება.
გზა,რომელსაც თავიდან ეწოდება შეცდომა //ბუნდოვანი ზნეობრივი შეფასებით//, სინამდვილეში იღებს თავის ზუსტ სახელს. ისაა ღალატი. ესაა იმედის ღალატი. ცრუ გზა, ამდენად, არის გზა დაკარგული იმედით.
დანტე როგორც პოეტი, ქრისტიანი და მოქალაქე თავის მისიას ხედავდა ამ მდგომარეობის მხილებაში, ყველასთვის იმის ჩვენებაში რომ ასეთი მდგომარეობა, ბოროტების და მანკიერებათა და გარყვნილებათა ასეთი ტვირთი შეუთავსებელია ნორმალურ ადამიანურ ცხოვრებასთან. ასე არ უნდა იყოს და არც იქნება!
ამას ხმამაღლა ამბობენ როგორც ცა და მიწა ისე საიქიოს სამივე სამეფოს მცხოვრებნი.
იმას რასაც მისი თანამედროვეები ხედავდნენ როგორც ჩვეულებრივ და დასაშვებ რამეს "კომედიის" დანტე ხედავდა ბიბლიური წინასწარმეტყველების და სამსჯავროს შუქზე.
ის იმედი, რომლის ერთგულადაც აცხადებდა თავს დანტე საშუალო სტატისტიკურ ადამიანს ეჩვენება ყველა იმედის დაკარგვად, მათი ილუზორული ბუნების მხილებად.
დანტე მთლიანად კრძალავს ეშმაკობა-გაიძვერობას. ბოროტება უნდა დავინახოთ როგორც ბოროტება, ე.ი, უიმედო რამ:
Lasciate ogni speranza voi ch’ entrate.
ასეთი თვალსაზრისი,რა თქმა უნდა, ვერ ამშვიდებდა დანტეს ურთიერთობებს თანამოქალაქეებთან თუ მისი თანამედროვე ეკლესიის იერარქიასთან.
დანტე წარმატებას ვერ მოიპოვებდა ვერც პოლიტკორექტულობის თანამედროვე ხანაში. ამას წინ ვიღაცეებმა მოითხოვეს დანტეს ამოღება იტალიის და არა მარტო იტალიის სკოლების პროგრამიდან.
მე ვფიქრობ რომ აქ საქმე არაა დანტეს კონკრეტულ დანაშაულებში თანამედროვე ნორმების წინაშე //დამოკიდებულება ჰომოსექსუალიზმთან და ა.შ.//.
საქმე იმაშია რომ დანტეს რწმენით არსებობს ადამიანისთვის დაწესებული რაღაც საზღვრები და რომ ამ საზღვრების ყოველ დარღვევას მოყვება საკადრისი პასუხი.
ეს საზღვრები სიცოცხლეს გამოჰყოფენ სიკვდილისგან. არსებობს სულიერი,ან ადამიანურ პლანში-ეთიკური, სიკვდილი როდსაც ადამიანი განაგრძობს ცხოვრებას როგორც ცხოველი ან მცენარე მაგრამ როგორც ადამიანი ის უკვე მოკვდა.
დანტე სინამდვილეში სასჯელზე ანუ მიწიერი ცხოვრების შედეგებზე მეტად ლაპარაკობს იმაზე თუ რას ჰგავს ეს ცხოვრება სინამდვილეში.
აი შურიანის,ქურდის,თვითმკვლელის...ნამდვილი სახეები.
ხილვების, "სხვა სამყაროში სიარულის" შუა საუკუნეების ჟანრი მუდამ ზიდავს გამოცხადების, აპოკალიფსის სულს, მოგონებას სხვა, ჯერ უხილავი მაგრამ უკანასკნელი და პირველი რეალობის შესახებ.
"ფარულის ჩვენების" ეს სულისკვეთება დანტესთან განსაკუთრებული ძალით ვლინდება სამოთხეშიც. ის თითქოს ზურგს აქცევს გამომცდელ მოციქულს იმისთვის რომ კიდევ ერთხელ შეახსენოს რაღაც თავის თანამემამულეებს,ფლორენციელებს.
გვიანდელ შეხედულებებს ჰუმანურობის შესახებ დანტე გამოჰყავთ მაც,დაუნდობლად სასტიკ ადამიანად. მაგრამ როგორც თქვა დანტეს შესახებ ჩესტერტონმა ის ვინც ადამიანს აჩვენებს ბოროტების დაუფარავ სინამდვილეს ადამიანის მეგობარია.
დანტე ხედავს რომ არანორმალური, უსამართლო წესრიგი განწირულია.
მაგრამ დანტე მის ხანაში სხვა რამესაც ხედავს. მის მიერ საკუთარი ხანის მხილებას თან ახლავს დანტეს უძლიერესი ინტუიცია ახლის, სიახლის მოახლოების შესახებ და სამუშაო ახალი დანტესთვის, სიახლის და ახალი ცხოვრების, ახალი ცნობიერების პოეტისთვის:
Intelligenza nuova che l’Amore
Piangendo mette in lui pur su lo tira
დანტეს პოლიტიკის სფეროში გადააქვა ქრისტიანული//და განსაკუთრებით დასავლურქრისტიანული, კათოლიკური// წარმოდგენა კაცობრიობის საყოველთაო ერთიანობის შესახებ.
გაუთავებელი შინაომების და უკანონობათა მონაწილე დანტე ალბათ პირველი იყო ვინც პრაქტიკულად ფიქრობდა ერთიან იტალიაზე და ამისთვის ქმნიდა თავის "ახალ კეთილშობილ ენას", ჩანაფიქრით დიალექტებზე მაღლა მდგომს.
დანტეს თანახმად უნდა იყოს ერთიანი კეთილშობილი და უშუალოდ ციდან მმართველი საერო ხელისუფლება რომლის კანონებიც ზუსტად შეესაბამება ბუნებრივ კანონს,lex naturae-ს.
ზოგი მკვლევარი ამას ჩემი აზრით სამართლიანად მიიჩნევს კათოლიკურ უტოპიად.
გასული საუკუნის მძიმე გამოცდილების გამო ჩვენ უარვყოფთ ყველაფერ უტოპიურს, ამქვეყნად სამოთხის აგების ყოველგვარ მცდელობას. დედამიწაზე სამოთხის აგების ყოველი პროექტიდან გამოდის ნამდვილი მიწიერი ჯოჯოხეთი.
ს.ს.ავერინცევის თქმით ჩვენი ამოცანაა სხვაა: მიწიერი წყობის ყველა ფორმის არასრულყოფილების მიღებისას ჩვენ მაინც არ უნდა დავუშვათ მიწიერი ცხოვრების გადაქცევა ამქვეყნიურ ჯოჯოხეთად.
აქ არ ვაპირებ დანტეს გლობალური პოლიტიკური იდეების განხილვას.
მე უკვე დიდი ხანია რაც მაინტერესებს მისი მეორე აზრი აზრი "ახალ კეთილობილებაზე" რომელიც დაწვრილებითაა გადმოცემული მისი ტრაქტატი "ნადიმის" მეოთხე თავში და განხორციელებულია ყველაფერში რაც მან დაწერა.
აი აქ ვხედავ მე რაღაცნაირ კავშირს ჩვენს დროსთან და ერთგვარ კარნახს ჩვენი იმედისთვის რომ შეიძლება მიწიერი ცხოვრების მიწიერ ჯოჯოხეთად გადაქცევის არდაშვება.
"ახალი კეთილშობილება" არის ჩვენი დროის საკითხიც. არაა შემთხვევითი რომ პასტერნაკმა თავის რომანს "დოქტორი ჟივაგო" თავიდან დაარქვა "ახალი კეთილშობილების ნორმები".
ახალი კეთილშობილება ისაა რაზეც ღირს დაფიქრება ჩვენს დემოკრატიულ საუკუნეში როდესაც ყოველგვარი ლაპარაკი არისტოკრატიზმზე, ახალზე თუ ძველზე, გასაკიცხ რამედ ჩანს.
დანტეს აზრი საკმაოდ მარტივია კეთილშობილების ჩვეულებრივ //გენეალოგიურ, წოდებრივ, ფინანსურ// გაგებას ის თვლის ერესად, მწვალებლობად,ყოველგვარი ეთიკური შეცდომის და დაბნეულობის ფესვად.
კეთილშობილება არის საკუთარი ბუნების სრულყოფა-სრულყოფილება როგორც ადამიანში ისე ქვაში ან ცხენში. კეთილშობილი ცხენი ცუდ ცხენზე უფრო ცხენია.
წინაპრები,და,მით,უმეტეს, ქონება, ვერ ქმნიან ამ სრულყოფა-სრულყოფილებას. პირიქით, დანტეს აზრით სიმდიდრე საფრთხეა კეთილშობილებისთვის.
კეთილშობილება არის პირადი ნიჭი და პირადი შრომის ნაყოფი.
ასე რომ საკითხავია თუ რა არის ადამიანის ბუნება, როდისა ადამიანი სავსებით ადამიანი?
ანტიკური//არისტოტელური// ეთიკის მემკვიდრისთვის,სავსებით ადამიანია გონიერი და სიკეთის არჩევის მდგრადი ჩვევის მქონე არსება.
სიკეთის ამრჩევი ადამიანი ბედნიერია. ყველა სხვა არჩევანი აუბედურებს ადამიანს.
სულის კეთილშობილებას დანტე ადარებს ცას და სათნოებებს კი ადარებს ამ ცაზე მყოფ ვარსკვლავებს.
მარტო სათნოებიდან ჯერ არ გამომდინარეობს კეთილშობილება.
ყველა ეთიკური შეცდომის ფესვად დანტე თვლის არასწორ წარმოდგენას კეთილშობილების შესახებ.
საზოგადოებაში კეთილშობილების შექმნის და შენარჩუნების საკითხი დანტეს აზრით პრაქტიკული საკითხია.
დანტე კეთილშობილების აღზრდაზე ლაპარაკობს ბოტანიკური სახეების გამოყენებით. ის ლაპარაკობს კეთილშობილების აღზრდაზე იმთავითვე კეთილშობილ ყლორტში და კეთილშობილი მცენარის დამყნობაზე არაკეთილშობილ მცენარეზე.
ბოტანიკური მეტაფორების გაგრძელებისას აქ ვიპოვით ევროპაში განვითარებული და მოქმედი ჰუმანიტარული აღზრდა-განათლების სისტემის ფესვს და მარცვალს.
ბევრი ამტკიცებს რომ ამ სისტემას ეხლა ბოლო ეღება //"განმანათლებელთა პროექტის" დასასრული და ბოლოს "რენესანსული პროექტის" დასასრული//: კეთილშობილი ადამიანის დასასრული და ბოლო.
მე ვფიქრობ რომ ესაა ყველაზე სერიოზული გამოწვევა ჩვენი დროისთვის. წოდებრივი არისტოკრატიზმი დანტეს დროისგან განსხვავებით უკვე დიდი ხანია რაც არაა ჩვენი პრობლემა. მხილება ერეტიკული წარმოდგენისა წოდებრივი არისტოკრატიზმის შესახებ აღარაა საჭირო.
ჩვენი პრობლემა ისაა რომ საზოგადოებას უნდა ნებისმიერად გაგებული კეთილშობილების მოშორება თავიდან.
ეს თითქოს ეწინააღმდეგება ეგალიტარიზმის იმპერატივს.
თანამედროვე "ელიტა" ჩანს დემონსტრატიულად არაკეთილშობილად.
ჩვენ ვხედავთ ახალ ჰუმანიზმს ჰუმანიტარულობის გარეშე.
ამცირებენ საუკუნეების მანძილზე ქრისტიანული ცივილიზაციის შთამაგონებელი ადამიანის სახეს რომლის ბუნებაცაა მუდმივი სწრაფვა ზრდისკენ, განახლებისკენ.
თანამედროვე ცივილიზაცია ყველანაირი საშუალებით ბოჭავს და თრგუნავს ადამიანის სწრაფვას ზრდისკენ,"საკუთარი თავის გადაჭარბებისკენ".
კონფერენცია მოაწყვეს ფონდმა ქრისტიანული რუსეთი //იტალია//, იტალიურმა კულტურის ინსტიტუტმა მოსკოვში და კულტურის ცენტრმა //პოკროვსკიე ვოროტა//. კონფერენციაში მონაწილეობა მიიღეს მილანის სახელმწიფო უნივერსიტეტმა,მილანის კათოლიკურმა უნივერსიტეტმა, მილანის ამბროსიანულმა ბიბლიოთეკამ, ქრისტიანული ფესტივალი Meeting Rimini-ს ფონდმა, რუსეთის წმინდა იოანე ღვთისმეტყველის მართლმადიდებლურმა უნივერსიტეტმა //ნოსკოვი//, თანამედროვე ისტორიის მუზეუმმა //მოსკოვი//.
Конференция организована фондом «Христианская Россия» (Италия), Итальянским институтом культуры в Москве и культурным центром «Покровские ворота». В мероприятии приняли участие: Государственный университет (Милан), Католический университет (Милан), Амвросианская Библиотека (Милан), Фонд Христианского Фестиваля Meeting Rimini (Римини),Российский Православный Университет Святого Иоанна Богослова (Москва), Музей современной истории (Москва).
http://www.pravmir.ru/olga-sedakova-dante-novoe-blagorodstvo-video/
No comments:
Post a Comment